Φίλες
και φίλοι του Luthier School καλησπέρα σας,
Έχοντας λάβει αρκετά μηνύματα, με τα οποία
δείχνετε το ενδιαφέρον σας για την κατασκευή τζουρά, με την σημερινή ανάρτηση
ξεκινάμε την παρουσίαση της κατασκευής αυτού του υπέροχου μουσικού οργάνου, που
όπως όλα δείχνουν, έχει πάρα πολλούς θαυμαστές.
Η κατασκευή ενός σκαφτού τζουρά σε γενικές γραμμές ,ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον σκαφτό μπαγλαμά ,έχοντας όμως σαφείς διαφορές, τόσο σε θέματα διαστάσεων-κλιμάκων κατασκευής όσο και σε μια πληθώρα άλλων στοιχείων ,που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εν καιρώ. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στις διαφορές του από τον μπαγλαμά, ακολουθώντας τον γνώριμο πια τρόπο που έχετε συνηθίσει, όπως παρουσιάζεται από το ιστολόγιο αυτό με φωτογραφίες και επεξηγηματικό κείμενο.
Η κατασκευή ενός σκαφτού τζουρά σε γενικές γραμμές ,ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον σκαφτό μπαγλαμά ,έχοντας όμως σαφείς διαφορές, τόσο σε θέματα διαστάσεων-κλιμάκων κατασκευής όσο και σε μια πληθώρα άλλων στοιχείων ,που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εν καιρώ. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στις διαφορές του από τον μπαγλαμά, ακολουθώντας τον γνώριμο πια τρόπο που έχετε συνηθίσει, όπως παρουσιάζεται από το ιστολόγιο αυτό με φωτογραφίες και επεξηγηματικό κείμενο.
Ας δούμε
κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με το μαόνι, το οποίο είναι και το ξύλο που
χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του τζουρά.
ΟΝΟΜΑ ΞΥΛΟΥ
|
ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ
|
ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ ΣΕ ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ/CM3
|
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
/ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΑΝΤΟΧΗ
|
Μαόνι
|
Αμερική
|
0.60
|
Στέρεο και σκληρό με καλή ικανότητα ακινησίας, καλή
επιφανειακή επεξεργασία, θελκτική φινιρισμένη επιφάνεια, μικρός βαθμός
συστολής
|
Αντέχει στην προσβολή από έντομα και μύκητες
|
Μην
ξεχνάτε πως τα ξύλα μας πρέπει να είναι στεγνά με χαμηλό ποσοστό υγρασίας από 5
έως 11%.
Για τον
τρόπο διαμόρφωσης και σκαψίματος έχουμε ήδη μιλήσει στην κατασκευή του μπαγλαμά.
Στην
φωτογραφία No 1, η εξωτερική διαμόρφωση του τζουρά μετά την χρήση σκαρπέλου-ράσπας- παστράγκουλου-ξύστρας.
Φωτογραφία No 1 Ο τζουράς με την εξωτερική του διαμόρφωση. |
Στην
φωτογραφία No 2,χρειάζεται προσοχή όταν πλησιάζουμε προς τα τελικά πάχη της σκάφης γιαυτό με το λούκι αφαιρούμε λεπτές φλούδες ξύλου.
Φωτογραφία No 2 Εσωτερική επεξεργασία. |
Στην
φωτογραφία No 3, στα τελικά στάδια της εσωτερικής διαμόρφωσης γίνεται χρήση ξύστρας "λαιμού κύκνου" ενός απαραίτητου εργαλείου.
Φωτογραφία No 3 Χρήση ξύστρας. |
Στην
φωτογραφία No 4, φαίνεται η διαμόρφωση της πατούρας για το καπάκι του τζουρά.
Φωτογραφία No 4 Διαμόρφωση πατούρας καπακιού με σκαρπέλο. |
Στην
φωτογραφία No 5, γίνεται η επιπέδωση της πατούρας, με χρήση ράσπας και εν συνεχεία με λίμα.
Φωτογραφία No 5 Επιπέδωση πατούρας με ράσπα,ακολουθεί λιμάρισμα. |
Στην
φωτογραφία No 6, πλανίζουμε το καπάκι σε ένα αρχικό πάχος περί τα 3mm.
Φωτογραφία No 6 Πλάνισμα καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 7, το καπάκι με τις αναλογίες του και ο υπολογισμός για την τοποθέτηση καβαλάρη.
Φωτογραφία No 7 Αρχική σχεδίαση καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 8, αφαίρεση ιχνών πλανίσματος με την ξύστρα,μια απαραίτητη εργασία για ένα τέλειο φινίρισμα.
Φωτογραφία No 8 Χρήση ξύστρας και λείανση καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 9, φαίνεται η μέτρηση της υγρασίας στην ξυλεία ελάτης για το καπάκι του τζουρά, σε πολύ χαμηλά επίπεδα!
Φωτογραφία No 9 Χρήση υγρασιόμετρου. |
Μήκος ελεύθερης χορδής(κλίμακα): 560 mm.
Θα τα ξαναπούμε σύντομα και με την ολοκλήρωση του μπαγλαμά αλλά και την συνέχεια του τζουρά! Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, με υγεία σε εσάς και στις οικογένειες σας,σας χαιρετώ!
Θα τα ξαναπούμε σύντομα και με την ολοκλήρωση του μπαγλαμά αλλά και την συνέχεια του τζουρά! Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, με υγεία σε εσάς και στις οικογένειες σας,σας χαιρετώ!
Luthier,σου εύχομαι να περάσεις Καλό Πάσχα και να συνεχίσεις της κατασκευές σου με το ίδιο μεράκι και πάθος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητε luthierschool
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό Πάσχα και απο εμένα
Ο τζουρας ειναι το αγαπημένο μου παιδί απο την οικογένεια του μπουζουκιου
Οπότε περιμένω με ανυπομονησία να δω την συνέχεια αυτής της κατασκευής
Χρόνια Πολλά , καλή Ανάσταση !
Να 'σαι καλά,να περάσεις καλά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή Ανάσταση!!!
Καλό Πάσχα!!!
Καλή Ανάσταση και καλές κατασκευές!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικής ομορφιάς όργανο Γιώργο !!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό Πάσχα και καλή Ανάσταση.
Φίλε Luthier, Χρόνια Πολλά και καλή συνέχεια στο δημιουργικό σου έργο.
ΑπάντησηΔιαγραφήXριστός Ανέστη Luthier!Εύχομαι υγεία και καθε καλό!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΦΙΛΕ ΜΟΥ!!!!!! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι κι εγώ μεγάλη θαυμάστρια του τζουρά καθώς και του μπαγλαμά και ανυπομονώ για τη συνέχεια των σπουδαίων κατασκευών σου!!!!
Χριστος Ανεστη και χρονια πολλα .Ειχα καιρο να περασω γιατι παρουσιαστηκα στον στρατο.Οταν θα μπορω θα ερχομαι απο εδω Δεν ξεχνω τους φιλους.Να εισαι παντα καλά και να βρισκω ανοιχτο το σπιτικο σου!!!!Συγχαρητηρια για την κατασκευη σου!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Χριστίνα,ευπρόσδεκτες οι ευχές σου!!! Πολλά φιλιά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Σπύρο σε ευχαριστώ πολύ!!! Δε σου κρύβω πως και εγώ έχω μεγάλη αδυναμία στον τζουρά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου Ρένα μου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε ανώνυμε σε ευχαριστώ πολύ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου Βαγγέλη,το τρίχορδο σου σκίζει!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ πολύ φίλε μου Crousma!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑληθώς Ανέστη φίλη μου Θαλασσινή!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σου Τζέσσυ μου,σε ευχαριστώ πολύ!!! Πολλά φιλιά και καλές κατασκευές!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή θητεία φίλε μου Σκρουντζάκο, σου εύχομαι ό,τι καλύτερο!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα σας, συγχαρητήρια για τη δουλεία σας στο blog, είναι πραγματικά μια καταπληκτική προσπάθεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω μια απορία σχετικά με τις αναλογίες στο καπάκι. Με ποιό τρόπο διαχωρίζετε τα μέρη του για να υπολογίσετε σε ποιό σημείο μπαίνει ο καβαλάρης και σε ποιό σημείο χαράζεται η ηχητική τρύπα;
Καλησπέρα σας και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Η μέθοδος είναι πολύ απλή.Μετράμε το μήκος του καπακιού στον κεντρικό του άξονα και διαιρούμε με το 3. Στο πρώτο 1/3 βρίσκουμε το κέντρο της τρύπας και στο επόμενο την θέση του καβαλάρη.Παράδειγμα: Τζουράς με μήκος καπακιού 270mm/3=90mm, αυτό σημαίνει πως μετρώντας από την κορυφή του καπακιού 90 mm βρίσκουμε το κέντρο της τρύπας,στην συνέχεια μετρώντας από το κέντρο της τρύπας 90mm βρίσκουμε το σημείο που θα κάτσει ο καβαλάρης,αν μετρήσουμε από την θέση του καβαλάρη μέχρι την χορδιέρα θα δούμε πως το μήκος θα είναι τα υπόλοιπα 90 mm. Οι διαστάσεις είναι σε χιλιοστά.Σας χαιρετώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πάρα πολύ για τις οδηγίες !
ΔιαγραφήΝα είστε καλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή δουλειά! Φαίνεται πως "πιάνουν" τα χέρια σου!! Μπράβο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπερα. Υπαρχει σχεδι με διαστασεις για αυτο τον τζουρα.Ψαχνω αγωνιοδως για καποια σχεδια πατρον να φτιαξω εναν μονοκοματο σκαφτο τζουραδακι . Ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε αν σε ενδιαφέρει μπορώ να σου γράψω τις πλήρεις διαστάσεις του,μελλοντικά θα δημοσιευθούν και άρθρα για την σχεδίαση του τζουρά,να είσαι καλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι βεβαια με ενδειαφερει και μαλιστα πολυ αν δεν ειναι κοπος θελω ακριβης διαστασεις για να κανω πατρον σε ευχαριστω πολυ εκ τον προτερων
Διαγραφή