(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Δευτέρα, 5 Δεκεμβρίου 2011

Κατασκευή Μπαγλαμά-Baglama construction 11.


Στην σημερινή ανάρτηση θα δούμε τα παρακάτω θέματα:

·        Κοπή φωλιάς για την φίλιαση,(θηλύκωμα-ενσφήνωση) του δοντιού(μόρσου) του μπράτσου.
·        Έλεγχος καλής εφαρμογής του μόρσου στην μορσότρυπα.
·        Κόλληση του μόρσου.
·        Κατασκευή παταδούρας για την κόλληση του αρμονικού επιπέδου(καπακιού).

ENOTHTA B (ΜΠΡΑΤΣΟ ΜΠΑΓΛΑΜΑ)

ΒΗΜΑΤΑ 13-14 (ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΟΡΣΟΤΡΥΠΑΣ-ΣΥΓΚΟΛΛΗΣΗ ΜΟΡΣΟΥ-ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΤΑΔΟΥΡΑΣ ΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΑΡΜΟΝΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ)
  
   Στις φωτογραφίες No61-65,φαίνονται όλες οι απαραίτητες εργασίες, για να κατασκευάσουμε μια γερή φίλιαση και να κολλήσουμε το μπράτσο στο σκάφος του μπαγλαμά ,με εξαιρετική συναρμογή και αντοχή, αρκεί να προσέξουμε κάποια βασικά πράγματα:

1)      Όλες οι γραμμές κοπής πρέπει να χαράζονται με τον χαράκτη(γραφίδα), ώστε το πριόνι να οδηγείται εντός των ορίων κοπής.

2)      Η μορσότρυπα κόβεται με το πριόνι ,στην συνέχεια με πολύ προσοχή, αδειάζεται με το σκαρπέλο και διαμορφώνεται με την λίμα.
3)      Το μόρσο(δόντι) του μπράτσου, πρέπει να ταιριάζει με ακρίβεια στην μορσότρυπα , αυτό το πετυχαίνουμε με την ακρίβεια που πρέπει να έχουμε στις μετρήσεις μας και στα δύο κομμάτια.

4)      Το μόρσο σφηνώνει στην μορσότρυπα ,αφήνοντας ένα ελάχιστο αρμό για την κόλλα.
5)      Πριν την κόλληση ,πρέπει να ελέγχουμε την καλή συναρμογή μόρσου και μορσότρυπας και να ευθυγραμμίζουμε το μπράτσο.

6)      Αφού τελειοποιήσουμε μόρσο και μορσότρυπα, καθαρίζουμε πλήρως τις επιφάνειες κόλλησης από σκόνες, αλείφουμε κόλλα με ένα πινελάκι και σφηνώνουμε το μπράτσο.

7)      Αφήνουμε την κόλλα να ξεραθεί πολύ καλά για 24 τουλάχιστον ώρες ,μέχρι να προχωρήσουμε στις επόμενες εργασίες.

8)      Μετά την επιτυχή κόλληση του μπράτσου, διαμορφώνουμε την παταδούρα, για την κόλληση του καπακιού που θα ακολουθήσει στην επόμενη ενότητα.
  
   Φυσικά ,η κοπή της μορσότρυπας μπορεί να γίνει και με την χρήση φρέζας- ρούτερ,με αντίστοιχη φρεζοκεφαλή σχήματος χελιδονοουράς,όμως ένας Luthier πρέπει να είναι σε θέση να μπορεί να κατασκευάσει ένα όργανο από την αρχή μέχρι το τέλος,με εργαλεία χειρός,αυτή είναι εξάλλου και η μαγεία της χειροποίητης δουλειάς.

   Τέλος ,πάντα πρέπει να ακολουθούμε τους κανόνες ασφαλούς χρήσης των εργαλείων ,όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει στις αναρτήσεις εργαλειοχρησίας.

   Στην φωτογραφία No 61,με το πριόνι ράχης κόβω την μορσότρυπα στις γραμμές που έχω χαράξει με την γραφίδα.
Κοπή μορσότρυπας με πριόνι ράχης
Φωτογραφία No 61 Η κοπή της μορσότρυπας.

Στην φωτογραφία No 62,με χρήση σκαρπέλου αδειάζω την μορσότρυπα.
Άδειασμα της μορσότρυπας με σκαρπέλο
Φωτογραφία No 62 Το άδειασμα της μορσότρυπας.

   Στην φωτογραφία No 63, ελέγχω την καλή εφαρμογή της φίλιασης και την ευθυγραμμία του μπράτσου με το αλφάδι.
Έλεγχος σωστής συναρμογής του μόρσου
Φωτογραφία No 63  Έλεγχος πριν την συγκόλληση.

Στην φωτογραφία No 64,φαίνεται η συγκόλληση του μόρσου.
Η συγκόλληση του μόρσου
Φωτογραφία No 64 Η συγκόλληση του μόρσου.

   Στην φωτογραφία No 65, μετά το πλήρες στέγνωμα της κόλλας, κατασκευάζω την παταδούρα για την σωστή εφαρμογή του καπακιού.
Κατασκευή παταδούρας
Φωτογραφία No 65  Διαμόρφωση παταδούρας για καπάκι.
  
   Σε επόμενη ανάρτηση, θα ξεκινήσουμε την ενότητα καπακιού,ένα από τα σημαντικότερα μέρη ενός έγχορδου μουσικού οργάνου. Γεια και χαρά!

16 σχόλια:

  1. Καλημέρα και πάλι συγχαρητήρια να κάνω μια ερώτηση, έχω ακούσει ότι το μπράτσο όταν εφαρμοστεί με το σκάφος πρέπει να έχει μια ελαφριά κλίση προς τα πίσω.
    Αυτό θα βοηθήσει όταν μπούνε οι χορδές με την τάση που ασκείται στο όργανο σιγά-σιγά να έρθει στην κανονική του θέση. Μήπως αυτό εδώ δεν συμβαίνει διότι το όργανο που κατασκευάζουμε είναι μπαγλαμάς και δεν υπάρχουν τόσες μεγάλες τάσεις όσο ένα οχτάχορδο μπουζούκι;
    Ισχύει καταρχάς αυτό με την κλίση γενικότερα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλε Luthier τι να πω; Έχω μείνει άφωνος με την δουλειά σου... μου αρέσει που κατασκευάζεις όλο το όργανο με εργαλεία χειρός,μεγάλος κόπος αλλά πιστεύω η ικανοποίηση ακόμη πιο μεγάλη,εμένα έχουν πιαστεί τα χέρια μου και μόνο που βλέπω την δουλειά:)
    Πάντως τώρα καταλαβαίνω πόση δουλειά χρειάζεται ένα μουσικό όργανο και πάλι συγχαρητήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα φίλε Luthier!!!!!!
    Συγχαρητήρια και πάλι για τη δουλειά σου!!!!!!!!
    Ανυπομονώ για την επόμενη ανάρτηση!!!!!!!!
    Φιλάκια πολλά!!!!! Τα λέμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απίστευτη λεπτομέρεια στην παρουσίαση σου μάστορα:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε Γιάννη, το θέμα της κλίσης του μπράτσου ισχύει,πολλοί μάστορες δίνουν αυτό που λέμε "κλίση αντισκεβρώματος", στην προσπάθεια τους να προλάβουν κάποιο ενδεχόμενο μελλοντικό σκέβρωμα,το θέμα αυτό θα το αναλύσουμε σε ειδικό αφιέρωμα. Στο μπαγλαμαδάκι, πράγματι οι τάσεις είναι μικρότερες από ένα μπουζούκι και πολλοί οργανοποιοί δεν δίνουν καθόλου κλίση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε ανώνυμε 11:10π.μ.ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια,πράγματι η δουλειά είναι δύσκολη αλλά συνάμα μαγική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλη μου Τζέσσυ σε ευχαριστώ πολύ,να είσαι καλά, πολύ εορταστική ατμόσφαιρα βλέπω στο ιστολόγιο σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φίλε ανώνυμε 5:49 μ.μ. ευχαριστώ πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε μου Ευ αγωνίζεσθαι καλημέρα, να είσαι πάντα καλά και να μας ενημερώνεις από το υπέροχο ιστολόγιο σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Luthier καλημέρα. Έχω διαβάσει αρκετές από τις αναρτήσεις που έχεις δημοσιεύσει, κυρίως για ξυλογνωσία, εργαλεία και κατασκευή μπαγλαμά, και εχω μείνει έκπληκτος από τον επιστημονικό και συνάμα απλό τρόπο που περιγράφεις.
    Θερμά συγχαρητήρια!
    Θα μπορούσες να μου προτείνεις που θα μπορούσα να παρακολουθήσω μαθήματα οργανοποιίας? Ενδιαφέρομαι για κατασκευή τζουρά αλλά διστάζω να ξεκινήσω μόνο έχοντας παρακολουθήσει φωτογραφίες και videos.
    Ευχαριστώ πολύ και πάλι συγχαρητήρια,
    Γιώργος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Γεια σου Γιώργο, να είσαι καλά φίλε μου! Για σχολές, έχω ακούσει πως γίνονται κάποια μαθήματα στη σχολή simonkaras.com,δες και εδώ http://organopoios.wordpress.com/ κάνε κλικ στην εκπαίδευση για να δεις τις σχολές που υπάρχουν.
    Δεν γνωρίζω όμως παραπάνω πληροφορίες,αν έρθεις σε επαφή με αυτές τις σχολές και κάνεις τελικά μαθήματα ενημέρωσε με φίλε. Καλή χρονιά να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κατα το κολλημα του μανικιού με το σκαφος ελγχετε με αλφαδι ωστε να ειναι οριζοντιομενο ευθεια το μανικι.το σκαφος πως το ελγχετε να ειναι οριζοντιομένο? παλι με αλφαδι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αφού πετύχουμε μια flat ενσφήνωση του μόρσου στην μορσότρυπα ,το σκάφος ερχεται σε επιπέδωση αυτόματα!Μετά όμως την συγκόλληση του μπράτσου,μπορούμε αν θέλουμε, να δώσουμε τις κατάλληλες κλίσεις στην παταδούρα του σκάφους, ανάλογα με το τι καπάκι θέλουμε να βάλουμε.Για ίσιο καπάκι η παταδούρα είναι flat-επίπεδη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γεια σου φίλε luthier καλώς σε βρίσκω.
    Θα ήθελα να σε ρωτήσω αν η κλίση των 11 μοιρών όπως μας λες για τον συγκεκριμένο μπαγλαμά βγαίνει βάσει κάποιου τύπου ανάλογα με την κλίμακα του οργάνου ή και κάποιας άλλης διάστασής του.
    Σ'ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Φίλε Γιάννη καλώς σε βρίσκω! Αυτό που ρωτάς για τις 11 μοίρες αναφέρεται στην κλίση της κεφαλής (καράβολα) του μπαγλαμά,δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τύπος,10 με 12 μοίρες είναι μια κλίση που έχουν φτιαχτεί οι περισσότεροι μπαγλαμάδες. Σε χαιρετώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε τα σχόλια σας,τις απόψεις σας,τις παρατηρήσεις σας, ακόμη και ενδεχόμενες απορίες ή ερωτήσεις σας,είναι χαρά μου να σας απαντήσω!Απαντώ πάντα σε κάθε νέα μου ανάρτηση!