Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Τεχνικό σχέδιο για οργανοποιούς. Βασικά εισαγωγικά στοιχεία - Μάθημα (1).

    Στην σημερινή ανάρτηση θα αναλυθούν τα παρακάτω θέματα:


·         Εισαγωγή στο τεχνικό σχέδιο-Ορισμός της έννοιας του τεχνικού σχεδίου.
·         Δύο βασικές ικανότητες που πρέπει να αναπτύξετε.
·         Γνωριμία με τα υλικά και τα όργανα σχεδίασης.
·         Χαρτί σχεδίου-διαστάσεις.
·         Μολύβια σχεδίου γραφίτη.
·         Κανόνας του σχεδιαστή.
·         Τρίγωνο του σχεδιαστή.
·         Εισαγωγή στο σχέδιο εγχόρδων μουσικών οργάνων.            

 
    Φίλες και φίλοι σήμερα θα μελετήσουμε μια ποικιλία θεμάτων που σχετίζονται με το τεχνικό σχέδιο. Από την προηγούμενη ανάρτηση έλαβα μηνύματα και σχόλια που δείχνουν το ενδιαφέρον σας για αυτήν την υπέροχη τέχνη αλλά και γενικότερα για τον Ελληνικό λαϊκό μας πολιτισμό. Επίσης σε πολλά σχόλια βλέπω πως πολλοί φίλοι της οργανοποιίας ζητούν πληροφορίες για την σχεδίαση μουσικών οργάνων. Με την σημερινή λοιπόν ανάρτηση ξεκινάμε μια καινούργια κατηγορία που φέρει τον τίτλο « Τεχνικό σχέδιο για Οργανοποιούς». Σε αυτήν την κατηγορία θα συζητάμε αυτό το πολύ σπουδαίο θέμα και θα βρίσκετε πληροφορίες, συμβουλές, καθώς και πολλές χρήσιμες γνώσεις για να σας βοηθήσω όσο μπορώ.

    Θέλω να υπενθυμίσω στους φίλους της ερασιτεχνικής οργανοποιίας, για όσους έχουν ήδη εμπειρία σε θέματα οργανοκατασκεών να συμμετέχουν και με τις δικές τους απόψεις-εμπειρίες στον χώρο σχολίων και συζήτησης ,για να μπορούμε να επικοινωνούμε και να ανταλλάσουμε απόψεις για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν. Όποιος φίλος ή όποια φίλη του ιστολογίου γνωρίζει και άλλες μεθόδους σχεδίασης, θα ήταν πολύ καλό, να τις αναφέρει, ώστε να προσφέρουμε όλοι μας ένα λιθαράκι στην αξιοθαύμαστη και ανυπέρβλητη τέχνη της οργανοποιίας και κυρίως για την διάσωση της ως μια παραδοσιακή τέχνη που πρέπει να παραμείνει ζωντανή!

Εισαγωγή στο τεχνικό σχέδιο-Ορισμός της έννοιας του τεχνικού σχεδίου.

    Θα ξεκινήσουμε με ένα παράδειγμα από την τέχνη μας που θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε την έννοια του τεχνικού σχεδίου. Ας υποθέσουμε πως έχουμε δύο ανθρώπους, τον Α και τον Β. Ο Α έχει κατασκευάσει ένα πολύ όμορφο μουσικό όργανο και ο Β ζητά στον Α να του περιγράψει τον τρόπο κατασκευής του μουσικού οργάνου γιατί επιθυμεί και ο ίδιος να κατασκευάσει ένα παρόμοιο. Ο Α ξεκινάει να περιγράφει την διαδικασία κατασκευής του μουσικού οργάνου με κάθε λεπτομέρεια, βήμα-βήμα που λέμε, δεν αφήνει κανένα περιγραφικό κενό!

    Ο Β τελικά παρόλο που έχει την πεποίθηση ότι είναι σε θέση να κατασκευάσει το όργανο αυτό τελικά αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες, ανακαλύπτει  πως υπάρχουν λεπτομέρειες που δεν έχει καταλάβει. Ο λόγος είναι πολύ απλός: Όσο λεπτομερής και να υπάρξει ο Α στην περιγραφή του, όσο άριστος χειριστής του λόγου (προφορικού και γραπτού) να είναι πάντα θα υπάρχουν σημεία που θα παραμένουν «σκοτεινά» και δεν θα μπορούν να εκφραστούν με τον λόγο.

    Από το παραπάνω απλό παράδειγμα που μπορεί να έχει τύχει σε όλους μας, με τον έναν ή άλλο τρόπο ,καταλαβαίνουμε πως χρειαζόμαστε έναν διαφορετικό τρόπο για να περιγράψουμε τα πάσης φύσεως ανθρώπινα δημιουργήματα και κυρίως τα τεχνικά έργα, αυτός ο τρόπος λοιπόν είναι το τεχνικό σχέδιο.

    Το σχέδιο λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι μια μέθοδος με την οποία παρουσιάζουμε στο χαρτί την μορφή ενός αντικειμένου ,με όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που αφενός μας δίνουν την δυνατότητα να αποκτήσουμε μιαν σφαιρική αντίληψη του αντικειμένου και εφόσον έχουμε και τις ανάλογες δεξιότητες να προχωρήσουμε και στην κατασκευή του.

    Ένα  ολοκληρωμένο όμως τεχνικό σχέδιο δεν είναι μόνο μια «φωτογραφία» της μορφής του αντικειμένου αλλά περιλαμβάνει επιπλέον στοιχεία που θα αναλύσουμε όμως εν καιρώ.


Δύο βασικές ικανότητες που πρέπει να αναπτύξετε.

    Έχω ακούσει ανθρώπους να λένε… «Εγώ δεν μπορώ να σχεδιάσω ούτε μια ευθεία γραμμή», η γνώμη μου είναι πως όλοι μπορούν να σχεδιάσουν, απλά τους λείπει η αυτοπεποίθηση.Σε αυτό το σημείο θα σας δώσω δύο συμβουλές που πραγματικά «δουλεύουν»:

§  Παρατηρείστε το αντικείμενο που θέλετε να σχεδιάσετε, μάθετε να χρησιμοποιείτε σωστά την όραση σας, αποτυπώστε στο μυαλό σας  και οραματιστείτε αυτό που θέλετε να σχεδιάσετε, αυτό είναι το πρώτο βήμα, η παρατήρηση και ο οραματισμός του έργου.
§  Οδηγείστε την ματιά σας μέσα στην σύνθεση του θέματος σας, αναλύστε το αντικείμενο σε απλά γεωμετρικά σχήματα και εδώ ξεκινάει η πρακτική πλευρά του σχεδίου. Διατηρείστε τις αναλογίες του αληθινού αντικειμένου και αποτυπώστε το στο χαρτί. Τα παραπάνω στοιχεία θα γίνουν πλήρως κατανοητά με το πέρασμα του χρόνου, προς το παρόν ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.


Υλικά και όργανα του σχεδιαστή.

    Σε αυτήν την  ενότητα θα αναλύονται τα συνήθη υλικά και όργανα που χρειαζόμαστε για να ασχοληθούμε  με το σχέδιο σαν χομπίστες οργανοποιοί. Ένας καλός σχεδιαστής πρέπει να γνωρίσει τα υλικά και τα όργανα σχεδίασης, τον χειρισμό και την συντήρηση τους ώστε να μπορεί να κάνει την δουλειά του με άνεση και ευχαρίστηση. Σήμερα θα μιλήσουμε για το χαρτί σχεδίου, τα μολύβια σχεδίου, τον κανόνα και το τρίγωνο του σχεδιαστή.

Χαρτί σχεδίου.

      Τα σχέδια γίνονται σε χαρτί σχεδίου που μπορούμε να προμηθευτούμε από καταστήματα με είδη σχεδίου και ζωγραφικής. Να αγοράζουμε πάντα καλής ποιότητας χαρτί λευκού χρώματος για να μπορούμε να απεικονίζουμε τα αντικείμενα του σχεδίου μας με την δυνατότερη ευκρίνεια. Το χαρτί σχεδίου είναι διαθέσιμο σε ρολά είτε σε φύλλα, με διαστάσεις που καθορίζονται από το διεθνές πρότυπο DIN 476.Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε όλες τις διαστάσεις χαρτιού σχεδίου σύμφωνα με το προαναφερθέν διεθνές σύστημα DIN 476. ( Οι διαστάσεις σε χιλιοστά- mm).

Μέγεθος χαρτιού
Άκοπο φύλλο
Έτοιμο φύλλο
4Αο
1720 Χ 2420
1682 Χ 2378
2Αο
1230 Χ 1720
1189 Χ 1682
Αο
880 Χ 1230
841 Χ 1189
Α1
625 Χ 880
594 Χ 841
Α2
450 Χ 625
420 Χ 594
Α3
330 Χ 450
297 Χ 420
Α4
240 Χ 330
210 Χ 297
Α5
165 Χ 240
148 Χ 210
Α6
120 Χ 165
105 Χ 148


Μολύβια σχεδίου.

    Συνήθως ένα τεχνικό σχέδιο ξεκινάει με την χρήση μολυβιού γραφίτη και μετά γίνεται χρήση μελάνης. Τα μολύβια γραφίτη αποτελούνται από ένα ξύλινο περίβλημα και έναν κεντρικό πυρήνα γραφίτη. Τα μολύβια γραφίτη μπορούμε να τα προμηθευτούμε είτε από καταστήματα σχεδίου και ζωγραφικής είτε από βιβλιοχαρτοπωλεία.

    Το σημαντικότερο στοιχείο  ενός μολυβιού σχεδίου είναι ο βαθμός σκληρότητας του, τον οποίο μπορούμε εύκολα να πληροφορηθούμε διαβάζοντας στο επάνω μέρος του μολυβιού έναν κωδικό που αποτελείται από έναν αριθμό και ένα γράμμα για παράδειγμα: 2H, 5B,HB κλπ. Σε γενικές γραμμές τα μολύβια της σειράς B κυμαίνονται από πολύ μαλακά έως μαλακά, τα  μολύβια H  από σκληρά έως εξαιρετικά πολύ σκληρά, το HB και το F  είναι μέσης σκληρότητας.


Κανόνας του σχεδιαστή- τρίγωνο του σχεδιαστή.

    Ο κανόνας και το τρίγωνο είναι τα βασικότερα όργανα σχεδίασης, κατασκευάζονται από ποικιλία υλικών όπως πλαστικό,ξύλο ή και μέταλλο. Οι κανόνες φέρουν διαιρέσεις σε εκατοστόμετρα (cm) και σε χιλιοστόμετρα(mm), τους βρίσκουμε δε σε διάφορα μήκη 20-50 ή και παραπάνω εκατοστά.

Χρήση κανόνων.

    Με τους κανόνες μπορούμε να μετρήσουμε μήκη και να σχεδιάσουμε γραμμές ή να μεταφέρουμε μήκη επάνω στο σχέδιο. Για την χάραξη γραμμών καλύτερα να κάνουμε χρήση κανόνων χωρίς βαθμονόμηση για να μην φθείρουμε τις διαιρέσεις που φέρουν στην επιφάνεια τους, οι κανόνες χωρίς βαθμονόμηση ονομάζονται και χάρακες.


Το τρίγωνο του σχεδιαστή.

    Δύο είναι τα κυριότερα τρίγωνα που χρησιμοποιούμε στο τεχνικό σχέδιο α) το τρίγωνο των 45 μοιρών και β)το τρίγωνο των 60 μοιρών. Το τρίγωνο των 45 μοιρών έχει μια ορθή γωνία και δύο οξείες γωνίες των 45 μοιρών έκαστη. Το τρίγωνο των 60 μοιρών έχει μια ορθή γωνία, μία 60 μοιρών και μία 30 μοιρών. Τα τρίγωνα τα χρησιμοποιούμε για την σχεδίαση παράλληλων και κάθετων ευθειών ή ευθειών που σχηματίζουν γωνία. Για την σωστή χρήση των τριγώνων ισχύουν αυτά που αναφέραμε για τους κανόνες. Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία τα υλικά και τα όργανα του σχεδιαστή που αναλύσαμε.

Υλικά σχεδίου
Μερικά υλικά σχεδίου.

 Εισαγωγή στην σχεδίαση  εγχόρδων μουσικών οργάνων.

    Από  την αρχή πρέπει να διευκρινίσουμε πως για να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα στην γεωμετρική σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου μας είναι απαραίτητη η πρακτική εξάσκηση με ποικιλία ασκήσεων, οι ασκήσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν: χάραξη ποικιλίας γραμμών(οριζόντιες, κάθετες, παράλληλες, με κλίση, χάραξη κύκλων και ελλείψεων, καμπύλων γραμμών, τόξων κύκλου και διάφορα άλλα γεωμετρικά στοιχεία)... Βοηθός μας σε αυτήν την προσπάθεια πρέπει να είναι η Γεωμετρία.

    Όλα τα παραπάνω θα αναλυθούν εν καιρώ ωστόσο όσοι ενδιαφέρεστε για την γεωμετρική σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου σας προτείνω να μελετήσετε βιβλία γεωμετρίας που πιθανόν να έχετε στην βιβλιοθήκη σας από τα σχολικά σας χρόνια.

    Από την πλευρά μου, μιας και στο σχολείο είχα ιδιαίτερη κλίση στο μάθημα της γεωμετρίας, θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω τις γνώσεις μου όσο πιο απλά γίνεται και πάντα με τον πιο πρακτικό τρόπο.
    Επειδή έλαβα σχόλια από φίλους του ιστολογίου και πολλά μηνύματα που ζητούν πληροφορίες σχετικά με την σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου ,σε αυτήν την πρώτη επαφή  με τον κόσμο του σχεδίου μελετήστε τα παρακάτω:


§  Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεθόδων σχεδίασης μουσικών οργάνων, οι περισσότερες βασίζονται σε γεωμετρικούς κανόνες.
§  Οι οργανοποιοί που δεν γνωρίζουν γεωμετρία το αντισταθμίζουν με την πολύ μεγάλη εμπειρία τους και την ικανότητα που έχουν αποκτήσει να δουλεύουν με το «μάτι».
§  Πριν θελήσετε να σχεδιάσετε ένα μουσικό όργανο, βρείτε ένα αληθινό  και παρατηρήστε το όσο πιο προσεκτικά μπορείτε. Εάν έχετε την δυνατότητα να δείτε από κοντά ποικιλία ομοειδών μουσικών οργάνων κάντε συγκρίσεις στα μεγέθη και στις αναλογίες τους.
§  Στην Ελληνική παραδοσιακή οργανοποιία υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεγεθών  σε όλα σχεδόν τα όργανα, έτσι βρίσκουμε λαούτα, ταμπουράδες, μπουζούκια, τζουράδες, μπαγλαμάδες, λύρες με μεγαλύτερα ή μικρότερα σκάφη, βαθύτερα ή ρηχότερα, διαφορές στις διαστάσεις και στις κλίμακες, όργανα με ίσια καπάκια, με κυρτά καπάκια, όργανα με τσάκιση στο καπάκι ή χωρίς, αχλαδόσχημα ηχεία, αμυγδαλόσχημα ή ωοειδή. Όλα αυτά αποδεικνύουν την ζωντάνια και την φρεσκάδα της Ελληνικής παραδοσιακής οργανοποιίας. Αυτός ο πλουραλισμός μεγεθών και διαστάσεων στις φόρμες των μουσικών οργάνων σημαίνει επιπλέον πως η κατασκευή ενός μουσικού οργάνου δεν χρειάζεται απαραιτήτως να περνάει από μια πολύ αυστηρή γεωμετρική σκοπιά, πιστεύω πως η γεωμετρία είναι απαραίτητη για να έχουμε μια αρμονική μορφή μουσικού οργάνου, από την άλλη όμως πλευρά, να υπάρχει και η ελευθερία στο να μπορεί ο καλλιτέχνης να δημιουργεί και αυτό που έχει φανταστεί χωρίς η γεωμετρία να αποτελεί τροχοπέδη.  


Βήματα για μια επιτυχημένη σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου.

1.      Επιλέγουμε την κλίμακα κατασκευής του οργάνου δηλαδή το μήκος που πρέπει να έχει η χορδή από το ύψος του μικρού καβαλάρη(προσκέφαλου) μέχρι τον μεγάλο καβαλάρη. Πρακτική γνώση: Η συχνότητα μιας χορδής που δονείται είναι αντιστρόφως ανάλογη με το μήκος της, αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι μικρότερου μήκους κλίμακες κατασκευής θα παράγουν πιο οξύ ήχο δηλαδή το μουσικό μας όργανο θα είναι πιο πρίμο ,ενώ όσο μεγαλύτερη είναι η κλίμακα το όργανο θα ενισχύει τις χαμηλότερες συχνότητες δηλαδή θα είναι πιο μπάσο.
2.      Επιλέγουμε τις διαστάσεις του μπράτσου και τον αριθμό των τάστων. Πρακτική γνώση: Τα πολύ χοντρά μπράτσα κάνουν το όργανο δύσχρηστο και βαρύ ,αντίθετα τα πολύ λεπτά κινδυνεύουν να σκεβρώσουν από την τάση των χορδών, η λύση- συνδυασμός σκληρών και μαλακών ξύλων δίνουν μικρότερου πάχους μπράτσα με μεγαλύτερη αντοχή στο σκέβρωμα.
3.      Υπολογίζουμε το ύψος του καβαλάρη γιατί αυτό θα καθορίσει και την ανάλογη γωνία του μπράτσου.
4.      Υπολογίζουμε την γωνία της κεφαλής του οργάνου. Πρακτική γνώση: Μια πολύ μεγάλη κλίση της κεφαλής μπορεί να σκεβρώσει το μπράτσο.
5.      Υπολογίζουμε τις διαστάσεις του ηχητικού κιβωτίου(σκάφους).Πρακτική γνώση: Μεγάλα σκάφη δίνουν πιο μπάσο ήχο, μικρότερα σκάφη πιο πρίμο.
6.      Δεσίματα οργάνου, κλίσεις καπακιού, τοποθέτηση καμαριών, πάχος τοιχώματος ηχείου, διάμετρος στομίου, βερνικώσεις  και άλλα σημαντικά στοιχεία επηρεάζουν το ηχόχρωμα του οργάνου.
7.      Η αρμονική τράπεζα είναι το άλφα και το ωμέγα για την ηχητική απόδοση του οργάνου.

    Φίλες και φίλοι όλα τα παραπάνω θα αναλυθούν πιο διεξοδικά σε επόμενες αναρτήσεις, ελπίζω οι πληροφορίες που διαβάσατε να σας βοηθήσουν και να φανούν χρήσιμες στις προσπάθειες σας για την κατασκευή του αγαπημένου σας μουσικού οργάνου. Σε επόμενη ανάρτηση στην κατηγορία «Τεχνικό σχέδιο για οργανοποιούς θα μιλήσουμε εκτός των άλλων και για το πώς σχεδιάζουμε τις βασικές γραμμές ενός εγχόρδου και θα ξεκινήσουμε από το σκάφος του. Αναμένω και τις δικές σας απόψεις στο θέμα του σχεδίου.  Τα χαιρετίσματα μου στον φίλο bleko που βλέπω πως ενδιαφέρεται για αυτήν την πολύ όμορφη τέχνη και φυσικά σε όλες τις φίλες και τους φίλους του Luthier School...  Καλά να περνάτε...

24 σχόλια:

  1. για πρωτο μαθημα κυριε.... εγινε αναπτυξη μεγαλη...

    και μια ξυστρα επισης διπλα στα μολυβια...

    εχω ολα οσα χρειαζονται... για το σχεδιο.. απ εκει και περα... βλεπουμε... περιμενω με αγωνια..

    μπραβο σου για την δουλεια που ριχνεις σε αυτο το μπλογκ... θελει χρονο και κοπο...

    καλο ξημερωμαααααααααααααααα...

    υγ.. θα ειχατε την ευγενικη καλοσυνη .. να ποδοπατησετε την λεκτικη επαληθευση?...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό και πολύ κατατοπιστικό το μάθημα,μπράβο σας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΜΟΥ ΕΒΑΛΕΣ ΙΔΕΕΣ!...
    ΚΑΛΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!
    ΚΑΛΑ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ!!
    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΟΛΥ ΕΝΗΜΡΩΤΙΚΗ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΔΟΥΛΕΙΑ!!!
    ΚΑΛΕΣ ΑΠΟΚΡΙΕΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλές απόκριες Luthier!
    Πάντα η δουλειά σου είναι καταπληκτική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έλα βρε μάτια μου για μια λεξούλα; Σε ευχαριστώ που περιμένεις τις αναρτήσεις μου με αγωνία αυτό σημαίνει πως είσαι πολύ καλή μαθήτρια!!!:-)
    Να είσαι καλά Ζετάκι,πολλά φιλιά!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλε ανώνυμε 6:45μ.μ. σε ευχαριστώ πολύ... μείνε στην παρέα μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολυτεχνίτισσα!!! Σε ευχαριστώ και ανταποδίδω τις ευχές σου, να περάσεις αξέχαστα και καλή επιστροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Φίλε μου Skroutzako ό,τι καλύτερο σου εύχομαι, σε ευχαριστώ που διαβάζεις τις αναρτήσεις μου,καλή συνέχεια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Φίλε ανώνυμε 11:59 μ.μ. σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ,καλά να περάσεις!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το σχέδιο γενικά μ`ενδιαφέρει πολύ αν και δεν έχω ασχοληθεί τόσο όσο θα ήθελα...Πολύ ενδιαφέρον το μάθημα.Περιμένουμε τα επόμενα:)
    Καλή Σαρακοστή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Καλή Σαρακοστή φίλη Kallianira! Σε ευχαριστώ πολύ και καλή συνέχεια στις δημιουργίες σου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γεια σου φίλε Luthier!!!!!!!!!!!
    Ανυπομονώ για το πρώτο μάθημα, έχω όλα τα απαραίτητα για το σχέδιο!!!!!!!!!! χιχιχι!!!!!!

    Πάντα υπέροχες και πολύ ενημερωτικές οι αναρτήσεις σου κύριε!!!!!!!!!!!!

    Καλή Σαρακοστή, να περνάς καλά όπου κι αν βρίσκεσαι!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Πολυ ομορφη και πολύ ενημερωτικη αναρτήση.Οπως πολυ ομορφος και μοναδικος και ο τζουρομπαγλαμας σου μαστορα! Καλη συνεχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Γεια σου Τζέσσυ!!! Καλή Σαρακοστή με υγεία και δύναμη εύχομαι!!! Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Να είσαι καλά φίλε μου memories,αυτός ο τζουρομπαγλαμάς είναι μια απο τις πρώτες μου κατασκευές... Καλή συνέχεια και στο δικό σου εξαίρετο blog!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. κυριε θα αρχισω να γκρινιαζω για την λεκτικη επαληθευση..,:(

    εχω και ενα ταφ... δεν ξερω αν θα μας ειναι χρησιμο... αλλα με βοηθουσε παλια..

    οταν θα σχεδιαζουμε λεω εγω τωρα.. να τα δημοσιευουμε κυριε να μας τα βαθμολογειτε...

    εγω ξερεις φιλε γιωργο εχω παθος με την ζωγραφικη.. και την συγγραφη.. το θελω ετουτο το μαθημα..

    φιλακια????...:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. 1ον Ακόμη και να γκρινιάζεις είσαι πολύ γλυκιά.
    2ον Τη λεξούλα θα την αφήσω γιατί προστατεύει από αυτόματα σενάρια,ξέρεις τι σημαίνει αυτό,είμαι σίγουρος.
    3ον Το ταφ είναι πολύ χρήσιμο εργαλείο και θα το αναλύσουμε όπως και όλα τα υπόλοιπα υλικά και εργαλεία του σχεδίου.
    4ον Πολύ καλή ιδέα,είμαι βέβαιος πως τα έργα σου θα αριστεύσουν!
    5ον Πολλά φιλάκια Ζετάκι!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Πέρασα να πω μια γλυκιά καλησπέρα!!!!!!!
    ΙΙΙΙΧΧΧΑΑΑΑΑΑ!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Καθε φορα θαρρω οτι τα εχω διαβασει σχεδον ολα κ παντα πεφτω πανω σε κατι νεο. Ανταποδιδω τους χαιρετισμους εστω κ με καποια χρονια καθυστερηση. Ενα μεγαλο ευχαριστω για οσα μοιραζεσαι,για το μερακι κ την καλη διαθεση σου. Υ.γ.-Δε μπορω να βρω τη συνεχεια αυτου του αρθρου,υπαρχει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε τα σχόλια σας,τις απόψεις σας,τις παρατηρήσεις σας, ακόμη και ενδεχόμενες απορίες ή ερωτήσεις σας,είναι χαρά μου να σας απαντήσω!Απαντώ πάντα σε κάθε νέα μου ανάρτηση!