Καλησπέρα σας,
Είναι γνωστό στους κύκλους της τέχνης μας πως η κλασσική κιθάρα με την σύγχρονη μορφή της αποκρυσταλλώθηκε στα χέρια του διάσημου κατασκευαστή Antonio de Torres , έτσι την κλασσική κιθάρα μπορούμε να την συναντήσουμε και με το όνομα κιθάρα Torres ή Ισπανική κιθάρα. Ο Torres κατασκεύασε την πρώτη του κιθάρα κάπου στα 1840 ,μα η κιθάρα που έμελλε να γίνει το πρότυπο όλων των μετέπειτα κατασκευαστών δημιουργήθηκε το 1864, το μοντέλο αυτό είχε μεγαλύτερες διαστάσεις από άλλες κατασκευές του και αποτελεί ακόμη και σήμερα την βάση για κάθε επίδοξο Luthier.
Μία κλασσική μου κιθάρα υπό κατασκευή!!! |
Μελετώντας τις κιθάρες του Torres μπορούμε να αποκομίσουμε πολύ χρήσιμα στοιχεία και να καταλάβουμε γιατί τελικά η κλασσική κιθάρα ονομάζεται Ισπανική κιθάρα.
Ο Torres χρησιμοποιούσε:
1) Για καπάκι - Ευρωπαϊκό έλατο (European Spruce).
2) Για πλάτη και πλαϊνά – Ροδόξυλο (Rosewood), σφένδαμο (Maple) και κυπάρισσο (Cypress) .
3) Για μπράτσο – Κέδρο(Cedar).
4) Για ταστιέρα – Έβενο(Ebony).
5) Για καβαλάρη – Ροδόξυλο( Rosewood).
· ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΗΚΟΣ ΧΟΡΔΗΣ – ΚΛΙΜΑΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ (SCALE LENGTH)
650 χιλιοστά στις καλύτερες κιθάρες του.
· ΠΑΧΟΣ ΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ( SOUNDBOARD THICKNESS)
2.5 χιλιοστά στην κεντρική περιοχή.
1.4 χιλιοστά περιμετρικά.
· ΠΑΧΟΣ ΠΛΑΤΗΣ (BACK THICKNESS)
Έως 2.2 χιλιοστά στην κεντρική περιοχή.
Η Ισπανική μέθοδος κατασκευής κλασσικής κιθάρας, περιλαμβάνει ένα σύνολο παραδοσιακών τεχνικών και αποτελεί την κορυφαία επιλογή των μεγαλύτερων κατασκευαστών σε ολόκληρο τον κόσμο. Μήπως τελικά η πίστη στην παράδοση και η εφαρμογή των «κανόνων» που την διέπουν οδηγεί στην κατασκευή εξαιρετικών μουσικών οργάνων;
Ποια είναι η γνώμη σας για τη Ελληνική παραδοσιακή Οργανοποιία;
Περιμένω τα σχόλια σας,να είστε όλες και όλοι καλά και χρόνια πολλά για την αυριανή Εθνική μας Επέτειο.
Θυμάμαι την πρώτη μου κιθάρα!!! Είναι μια Aria!!! Μου την είχαν αγοράσει οι γονείς μου το '85. Είχαν δώσει 23.000 δρχ!!! Το θυμάμαι γιατί μου είχαν φανεί τότε πολλά τα χρήματα.... Ακόμη την έχω και κάπου-κάπου την γρατζουνάω...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια την παραδοσιακή οργανοποιία προσωπικά πιστεύω ότι ακολουθεί το "Ελληνικό πεπρωμένο της"! Δηλ, εξασκείται από μεράκι κι έτσι διατηρείται από κάποιους, ενώ έχει παραμεληθεί από την πολιτεία, αφού άμεσα δεν αποδίδει χρήματα... Δεν έχουμε όραμα ή μάλλον δεν επιλέγουμε ηγέτες με όραμα σε αυτή τη χώρα... Όλα πρόχειρα και στο πόδι...
Καλημέρα! Κι εγώ πιστεύω ότι σε μερικά πράγματα η τήρηση της παράδοσης είναι πλούτος για τον κόσμο μας. Δεν μπορώ να σκεφτώ για παράδειγμα να αποφασίσουμε να καινοτομήσουμε στη βυζαντινή ή την παραδοσιακή μουσική, είδη που δημιουργήθηκαν μέσα σε συγκεκριμένες ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες και αν τα μεταχειριστούμε επιπόλαια τα "μπασταρδεύουμε".
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για την οργανοποιϊα στην Ελλάδα πιστεύω ότι ασκείται από ανθρώπους με μεράκι που έχουν ψάξει πολύ για την τέχνη τους και είναι και πολύ λίγοι. Θεωρώ ότι έχει επιτύχει πολλά και όχι μόνο στην κατασκευή οργάνων που χρησιμοποιούμε σήμερα αλλά και στην αναβίωση παλαιότερων οργάνων.
Να περάσεις ένα πολύ καλό τριήμερο!
Πολύ χρήσιμες οι πληροφορίες για τις κιθάρες Torres,η γνώμη μου για την Ελληνική Οργανοποιία είναι πως διαθέτουμε τους καλύτερους τεχνίτες ειδικά στην κατασκευή του μπουζουκιού,δυστυχώς όμως η τέχνη αυτή δεν υποστηρίζεται από την Πολιτεία,τη στιγμή που έξω υπάρχουν ολόκληρα πανεπιστήμια,ας ελπίσουμε πως και οι επαγγελματίες της τέχνης θα μεταδώσουν τις γνώσεις τους στους νέους οργανοποιούς για την συνέχιση αυτής της σπάνιας τέχνης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δυτική μουσική κινείται σε συγκεκριμένα πλαίσια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παραδοσιακή μουσική δεν ακολουθεί νότες, δεν μπαίνει σε καλούπια.Βλέπεις ολόκληρες παρέες μουσικών και παίζουν για ώρες, ενώ παρτιτούρα δεν υπάρχει πουθενά.Και το αποτέλεσμα...ήχοι που σε ταξιδεύουν...!Θαρρείς πως σταματούν το χρόνο με την μαγεία τους!
Η παραδοσιακή οργανοποιία ,πρέπει πάση θυσία να στηριχθεί.Ολα αυτά είναι οι ρίζες μας , ο πολιτισμός μας...Μ΄αυτούς τους ήχους μεγαλώσαμε και δεν πρέπει να αφήσουμε ποτέ να εκλείψουν!
Χρόνια πολλά σε όλους!!!
Δε νομίζω να περιμένει κανείς από την πολιτεία να στηρίξει κάτι τέτοιο(το αντίθετο θα ήταν περίεργο...).Ωστόσο επειδή ακριβώς υπάρχουν άνθρωποι με μεράκι και γνώσεις τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο,πιστεύω δεν πρόκειται να χαθεί αυτή η τέχνη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε Ευ αγωνίζεσθαι συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλη Χριστίνα σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου, αυτό που γράφεις για την αναβίωση παλαιών μουσικών οργάνων είναι πολύ σημαντικό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλε ανώνυμε πράγματι έχουμε τους καλύτερους μάστορες στην κατασκευή του μπουζουκιού!... και σίγουρα στο εξωτερικό υπάρχουν ολόκληρα πανεπιστήμια με σχολές οργανοποιίας,εδώ τι κάνουμε;Να είσαι καλά!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘαλασσινή μου προσυπογράφω το σχόλιο σου!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΦίλη kallianira πράγματι το αντίθετο θα ήταν περίεργο,έχεις απόλυτο δίκιο,καλή συνέχεια!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ παραδοσιακη οργανοποιια θα συμφωνησω πρεπει να διατηρηθει.Παντα πολυ καλες οι αναρτησεισ σου φιλε μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕύχομαι σε όλους μας μια ευτυχισμενη και τυχερη εβδομάδα με τα λιγότερα προβλήματα
Σε ευχαριστώ πολύ φίλε Skroutzako!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή