Εισαγωγή
Η οργανοποιία είναι ένας ζωντανός διάλογος ανάμεσα στην ύλη και την ψυχή. Ο ξυλουργός του ήχου, όπως τον ονομάζω, δεν αρκείται στο να μετρά και να κόβει· αφουγκράζεται. Όμως τα τελευταία χρόνια, δίπλα στην εμπειρική σοφία, έρχεται να σταθεί και η επιστημονική έρευνα, προσφέροντας αντικειμενικά εργαλεία και μετρήσεις που φωτίζουν το γιατί ένα όργανο «ανασαίνει» καλύτερα από ένα άλλο.
Πρόσφατες μελέτες σε πανεπιστήμια και ερευνητικά εργαστήρια της Ευρώπης και της Αμερικής εξετάζουν λεπτομερώς τις φυσικές και ακουστικές ιδιότητες των ξύλων, τη δομική συμπεριφορά του σκάφους και του καπακιού, καθώς και τον τρόπο που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον ήχο. Ο στόχος δεν είναι να υποκατασταθεί η τέχνη, αλλά να ενισχυθεί η γνώση του δημιουργού — του οργανοποιού.
Μεθοδολογία των μελετών
Οι περισσότερες σύγχρονες έρευνες βασίζονται σε τρεις άξονες:
1) Φυσικές και ακουστικές μετρήσεις ξύλων – Χρησιμοποιούνται εργαστηριακά όργανα (impact hammer, modal analysis, laser vibrometry) για να μετρηθούν η ταχύτητα διάδοσης του ήχου, η ειδική πυκνότητα, και ο συντελεστής απόσβεσης (damping).
2) Προσομοίωση με τη Μέθοδο Πεπερασμένων Στοιχείων (FEM) – Μέσω υπολογιστικών μοντέλων αναλύεται η συμπεριφορά του σκάφους και του καπακιού υπό δόνηση, ώστε να προβλεφθεί πώς επηρεάζουν την ηχητική απόκριση αλλαγές σε πάχος, μορφή και ενίσχυση.
3) Ψυχοακουστικές μελέτες – Συνδυάζονται μετρήσεις συχνοτήτων και δομικών τρόπων με ανθρώπινες ακροάσεις για να διαπιστωθεί τι θεωρεί ο ακροατής «ποιοτικό ήχο».
Σύνοψη ευρημάτων
Οι μελέτες καταλήγουν σε μερικά βασικά συμπεράσματα που έχουν αξία για κάθε τεχνίτη οργανοποιό:
• Η επιλογή του ξύλου είναι καθοριστική, όχι μόνο ως είδος, αλλά και ως συγκεκριμένο κομμάτι. Η ανισοτροπία του ξύλου σημαίνει ότι δύο σανίδες από το ίδιο δέντρο μπορεί να έχουν διαφορετική συμπεριφορά. Μετρήσεις σε εκατοντάδες δείγματα έδειξαν ότι η σχέση ελαστικότητας προς πυκνότητα είναι ο σημαντικότερος δείκτης ακουστικής απόδοσης.
- Η γεωμετρία του οργάνου επιδρά δραματικά στον ήχο. Οι προσομοιώσεις FEM δείχνουν ότι μικρές μεταβολές στο πάχος ή στη θέση των καμαριών αλλάζουν την κατανομή των ιδιοσυχνοτήτων, άρα και το «άνοιγμα» ή το «στρίψιμο» του ήχου.
- Η ψυχοακουστική επιβεβαιώνει την εμπειρία των μαστόρων. Οι ακροατές αξιολόγησαν πιο θετικά όργανα των οποίων οι φασματικές αναλύσεις παρουσίαζαν πλούτο στις μεσαίες συχνότητες και ομαλή εξασθένηση στις υψηλές· αυτό ταυτίζεται με την αίσθηση του «ζεστού» ήχου που αναζητά ο οργανοποιός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε τα σχόλια σας,τις απόψεις σας,τις παρατηρήσεις σας, ακόμη και ενδεχόμενες απορίες ή ερωτήσεις σας,είναι χαρά μου να σας απαντήσω!Απαντώ πάντα σε κάθε νέα μου ανάρτηση!