(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Δευτέρα, 29 Απριλίου 2013

Κατασκευή Τζουρά- Tzoura Construction 1.


Φίλες και φίλοι του Luthier School καλησπέρα σας,

   Έχοντας λάβει αρκετά μηνύματα, με τα οποία δείχνετε το ενδιαφέρον σας για την κατασκευή τζουρά, με την σημερινή ανάρτηση ξεκινάμε την παρουσίαση της κατασκευής αυτού του υπέροχου μουσικού οργάνου, που όπως όλα δείχνουν, έχει πάρα πολλούς θαυμαστές.

   Η κατασκευή ενός σκαφτού τζουρά σε γενικές γραμμές ,ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον σκαφτό μπαγλαμά ,έχοντας όμως σαφείς διαφορές, τόσο σε θέματα διαστάσεων-κλιμάκων κατασκευής όσο και  σε μια πληθώρα άλλων στοιχείων ,που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εν καιρώ. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στις διαφορές του από τον μπαγλαμά, ακολουθώντας τον γνώριμο πια τρόπο που έχετε συνηθίσει, όπως παρουσιάζεται από το ιστολόγιο αυτό με φωτογραφίες και επεξηγηματικό κείμενο.


   Ας δούμε κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με το μαόνι, το οποίο είναι και το ξύλο που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του τζουρά.
 

ΟΝΟΜΑ ΞΥΛΟΥ
ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ
ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ ΣΕ ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ/CM3
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
/ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
ΑΝΤΟΧΗ
Μαόνι
Αμερική
0.60
Στέρεο και σκληρό με καλή ικανότητα ακινησίας, καλή επιφανειακή επεξεργασία, θελκτική φινιρισμένη επιφάνεια, μικρός βαθμός συστολής
Αντέχει στην προσβολή από έντομα και μύκητες

 

  Μην ξεχνάτε πως τα ξύλα μας πρέπει να είναι στεγνά με χαμηλό ποσοστό υγρασίας από 5 έως 11%. 

   Για τον τρόπο διαμόρφωσης και σκαψίματος έχουμε ήδη μιλήσει στην κατασκευή του μπαγλαμά.
 

   Στην φωτογραφία No 1, η εξωτερική διαμόρφωση του τζουρά μετά την χρήση σκαρπέλου-ράσπας- παστράγκουλου-ξύστρας.

Η εξωτερική διαμόρφωση του τζουρά
Φωτογραφία No 1 Ο τζουράς με την εξωτερική του διαμόρφωση.
   Στην φωτογραφία No 2,χρειάζεται προσοχή όταν πλησιάζουμε προς τα τελικά πάχη της σκάφης γιαυτό με το λούκι αφαιρούμε λεπτές φλούδες ξύλου.
 
Εσωτερική επεξεργασία
Φωτογραφία No 2 Εσωτερική επεξεργασία.

   Στην φωτογραφία No 3, στα τελικά στάδια της εσωτερικής διαμόρφωσης γίνεται χρήση ξύστρας "λαιμού κύκνου" ενός απαραίτητου εργαλείου.
Χρήση ξύστρας
Φωτογραφία No 3 Χρήση ξύστρας.

Στην φωτογραφία No 4, φαίνεται η διαμόρφωση της πατούρας για το καπάκι του τζουρά.
Πατούρα καπακιού με χρήση σκαρπέλου
Φωτογραφία No 4  Διαμόρφωση πατούρας καπακιού με σκαρπέλο.

   Στην φωτογραφία No 5, γίνεται η επιπέδωση της πατούρας, με χρήση ράσπας και εν συνεχεία με λίμα.
Χρήση ράσπας και λίμας στην πατούρα
Φωτογραφία No 5 Επιπέδωση πατούρας με ράσπα,ακολουθεί λιμάρισμα.

Στην φωτογραφία No 6, πλανίζουμε το καπάκι σε ένα αρχικό πάχος περί τα 3mm.
Πλάνισμα αρμονικής τράπεζας
Φωτογραφία No 6 Πλάνισμα καπακιού.

   Στην φωτογραφία No 7, το καπάκι με τις αναλογίες του και ο υπολογισμός για την τοποθέτηση καβαλάρη.
Αρχική σχεδίαση αρμονικής τράπεζας
Φωτογραφία No 7  Αρχική σχεδίαση καπακιού.

   Στην φωτογραφία No 8, αφαίρεση ιχνών πλανίσματος με την ξύστρα,μια απαραίτητη εργασία για ένα τέλειο φινίρισμα.
Χρήση ξύστρας για λείανση αρμονικής τράπεζας
Φωτογραφία No 8 Χρήση ξύστρας και λείανση καπακιού.

   Στην φωτογραφία No 9, φαίνεται η μέτρηση της υγρασίας στην ξυλεία ελάτης για το καπάκι του τζουρά, σε πολύ χαμηλά επίπεδα!
Χρήση μετρητή υγρασίας
Φωτογραφία No 9 Χρήση υγρασιόμετρου.

Μήκος ελεύθερης χορδής(κλίμακα): 560 mm.

   Θα τα ξαναπούμε σύντομα και με την ολοκλήρωση του μπαγλαμά αλλά και την συνέχεια του τζουρά! Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, με υγεία σε εσάς και στις οικογένειες σας,σας χαιρετώ!
 

 

24 σχόλια:

  1. Luthier,σου εύχομαι να περάσεις Καλό Πάσχα και να συνεχίσεις της κατασκευές σου με το ίδιο μεράκι και πάθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητε luthierschool
    Καλό Πάσχα και απο εμένα
    Ο τζουρας ειναι το αγαπημένο μου παιδί απο την οικογένεια του μπουζουκιου

    Οπότε περιμένω με ανυπομονησία να δω την συνέχεια αυτής της κατασκευής

    Χρόνια Πολλά , καλή Ανάσταση !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να 'σαι καλά,να περάσεις καλά!!!
    Καλή Ανάσταση!!!
    Καλό Πάσχα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλή Ανάσταση και καλές κατασκευές!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εξαιρετικής ομορφιάς όργανο Γιώργο !!!!!!
    Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε Luthier, Χρόνια Πολλά και καλή συνέχεια στο δημιουργικό σου έργο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Xριστός Ανέστη Luthier!Εύχομαι υγεία και καθε καλό!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΦΙΛΕ ΜΟΥ!!!!!! ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ!!!!!!
    Είμαι κι εγώ μεγάλη θαυμάστρια του τζουρά καθώς και του μπαγλαμά και ανυπομονώ για τη συνέχεια των σπουδαίων κατασκευών σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Χριστος Ανεστη και χρονια πολλα .Ειχα καιρο να περασω γιατι παρουσιαστηκα στον στρατο.Οταν θα μπορω θα ερχομαι απο εδω Δεν ξεχνω τους φιλους.Να εισαι παντα καλά και να βρισκω ανοιχτο το σπιτικο σου!!!!Συγχαρητηρια για την κατασκευη σου!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Γειά σου Χριστίνα,ευπρόσδεκτες οι ευχές σου!!! Πολλά φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Φίλε Σπύρο σε ευχαριστώ πολύ!!! Δε σου κρύβω πως και εγώ έχω μεγάλη αδυναμία στον τζουρά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Φίλε ανώνυμε σε ευχαριστώ πολύ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γεια σου Βαγγέλη,το τρίχορδο σου σκίζει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σε ευχαριστώ πολύ φίλε μου Crousma!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αληθώς Ανέστη φίλη μου Θαλασσινή!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Γεια σου Τζέσσυ μου,σε ευχαριστώ πολύ!!! Πολλά φιλιά και καλές κατασκευές!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλή θητεία φίλε μου Σκρουντζάκο, σου εύχομαι ό,τι καλύτερο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Καλησπέρα σας, συγχαρητήρια για τη δουλεία σας στο blog, είναι πραγματικά μια καταπληκτική προσπάθεια!
    Έχω μια απορία σχετικά με τις αναλογίες στο καπάκι. Με ποιό τρόπο διαχωρίζετε τα μέρη του για να υπολογίσετε σε ποιό σημείο μπαίνει ο καβαλάρης και σε ποιό σημείο χαράζεται η ηχητική τρύπα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Καλησπέρα σας και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Η μέθοδος είναι πολύ απλή.Μετράμε το μήκος του καπακιού στον κεντρικό του άξονα και διαιρούμε με το 3. Στο πρώτο 1/3 βρίσκουμε το κέντρο της τρύπας και στο επόμενο την θέση του καβαλάρη.Παράδειγμα: Τζουράς με μήκος καπακιού 270mm/3=90mm, αυτό σημαίνει πως μετρώντας από την κορυφή του καπακιού 90 mm βρίσκουμε το κέντρο της τρύπας,στην συνέχεια μετρώντας από το κέντρο της τρύπας 90mm βρίσκουμε το σημείο που θα κάτσει ο καβαλάρης,αν μετρήσουμε από την θέση του καβαλάρη μέχρι την χορδιέρα θα δούμε πως το μήκος θα είναι τα υπόλοιπα 90 mm. Οι διαστάσεις είναι σε χιλιοστά.Σας χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Πολύ καλή δουλειά! Φαίνεται πως "πιάνουν" τα χέρια σου!! Μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Σας ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε τα σχόλια σας,τις απόψεις σας,τις παρατηρήσεις σας, ακόμη και ενδεχόμενες απορίες ή ερωτήσεις σας,είναι χαρά μου να σας απαντήσω!Απαντώ πάντα σε κάθε νέα μου ανάρτηση!