Φίλες
και φίλοι του Luthier School καλησπέρα σας,
Έχοντας λάβει αρκετά μηνύματα, με τα οποία
δείχνετε το ενδιαφέρον σας για την κατασκευή τζουρά, με την σημερινή ανάρτηση
ξεκινάμε την παρουσίαση της κατασκευής αυτού του υπέροχου μουσικού οργάνου, που
όπως όλα δείχνουν, έχει πάρα πολλούς θαυμαστές.
Η κατασκευή ενός σκαφτού τζουρά σε γενικές γραμμές ,ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον σκαφτό μπαγλαμά ,έχοντας όμως σαφείς διαφορές, τόσο σε θέματα διαστάσεων-κλιμάκων κατασκευής όσο και σε μια πληθώρα άλλων στοιχείων ,που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εν καιρώ. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στις διαφορές του από τον μπαγλαμά, ακολουθώντας τον γνώριμο πια τρόπο που έχετε συνηθίσει, όπως παρουσιάζεται από το ιστολόγιο αυτό με φωτογραφίες και επεξηγηματικό κείμενο.
Η κατασκευή ενός σκαφτού τζουρά σε γενικές γραμμές ,ακολουθεί την ίδια διαδικασία με τον σκαφτό μπαγλαμά ,έχοντας όμως σαφείς διαφορές, τόσο σε θέματα διαστάσεων-κλιμάκων κατασκευής όσο και σε μια πληθώρα άλλων στοιχείων ,που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εν καιρώ. Θα επικεντρωθούμε λοιπόν στις διαφορές του από τον μπαγλαμά, ακολουθώντας τον γνώριμο πια τρόπο που έχετε συνηθίσει, όπως παρουσιάζεται από το ιστολόγιο αυτό με φωτογραφίες και επεξηγηματικό κείμενο.
Ας δούμε
κάποια βασικά στοιχεία σχετικά με το μαόνι, το οποίο είναι και το ξύλο που
χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του τζουρά.
ΟΝΟΜΑ ΞΥΛΟΥ
|
ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ
|
ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ ΣΕ ΓΡΑΜΜΑΡΙΑ/CM3
|
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
/ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
|
ΑΝΤΟΧΗ
|
Μαόνι
|
Αμερική
|
0.60
|
Στέρεο και σκληρό με καλή ικανότητα ακινησίας, καλή
επιφανειακή επεξεργασία, θελκτική φινιρισμένη επιφάνεια, μικρός βαθμός
συστολής
|
Αντέχει στην προσβολή από έντομα και μύκητες
|
Μην
ξεχνάτε πως τα ξύλα μας πρέπει να είναι στεγνά με χαμηλό ποσοστό υγρασίας από 5
έως 11%.
Για τον
τρόπο διαμόρφωσης και σκαψίματος έχουμε ήδη μιλήσει στην κατασκευή του μπαγλαμά.
Στην
φωτογραφία No 1, η εξωτερική διαμόρφωση του τζουρά μετά την χρήση σκαρπέλου-ράσπας- παστράγκουλου-ξύστρας.
Φωτογραφία No 1 Ο τζουράς με την εξωτερική του διαμόρφωση. |
Στην
φωτογραφία No 2,χρειάζεται προσοχή όταν πλησιάζουμε προς τα τελικά πάχη της σκάφης γιαυτό με το λούκι αφαιρούμε λεπτές φλούδες ξύλου.
Φωτογραφία No 2 Εσωτερική επεξεργασία. |
Στην
φωτογραφία No 3, στα τελικά στάδια της εσωτερικής διαμόρφωσης γίνεται χρήση ξύστρας "λαιμού κύκνου" ενός απαραίτητου εργαλείου.
Φωτογραφία No 3 Χρήση ξύστρας. |
Στην
φωτογραφία No 4, φαίνεται η διαμόρφωση της πατούρας για το καπάκι του τζουρά.
Φωτογραφία No 4 Διαμόρφωση πατούρας καπακιού με σκαρπέλο. |
Στην
φωτογραφία No 5, γίνεται η επιπέδωση της πατούρας, με χρήση ράσπας και εν συνεχεία με λίμα.
Φωτογραφία No 5 Επιπέδωση πατούρας με ράσπα,ακολουθεί λιμάρισμα. |
Στην
φωτογραφία No 6, πλανίζουμε το καπάκι σε ένα αρχικό πάχος περί τα 3mm.
Φωτογραφία No 6 Πλάνισμα καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 7, το καπάκι με τις αναλογίες του και ο υπολογισμός για την τοποθέτηση καβαλάρη.
Φωτογραφία No 7 Αρχική σχεδίαση καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 8, αφαίρεση ιχνών πλανίσματος με την ξύστρα,μια απαραίτητη εργασία για ένα τέλειο φινίρισμα.
Φωτογραφία No 8 Χρήση ξύστρας και λείανση καπακιού. |
Στην
φωτογραφία No 9, φαίνεται η μέτρηση της υγρασίας στην ξυλεία ελάτης για το καπάκι του τζουρά, σε πολύ χαμηλά επίπεδα!
Φωτογραφία No 9 Χρήση υγρασιόμετρου. |
Μήκος ελεύθερης χορδής(κλίμακα): 560 mm.
Θα τα ξαναπούμε σύντομα και με την ολοκλήρωση του μπαγλαμά αλλά και την συνέχεια του τζουρά! Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, με υγεία σε εσάς και στις οικογένειες σας,σας χαιρετώ!
Θα τα ξαναπούμε σύντομα και με την ολοκλήρωση του μπαγλαμά αλλά και την συνέχεια του τζουρά! Σας εύχομαι καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα, με υγεία σε εσάς και στις οικογένειες σας,σας χαιρετώ!