(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2012

Η Ατζέντα του Οργανοποιού.

Άλλη μία ατζέντα κοντά σας:


ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011


ΣΤΗΛΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΣΤΗΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ
Ποιο ξύλο έρχεται πρώτο στις προτιμήσεις των οργανοποιών, για την κατασκευή ταστιέρας;
Είναι ο έβενος. Το ξύλο  αυτό, ανήκει στην κατηγορία των μη Ευρωπαϊκών φυλλοβόλων. Πρόκειται για ένα εξωτικό -πολύτιμο ξύλο ,με ποικιλία χρήσεων και ιδιαίτερα στην κατασκευή μουσικών οργάνων.

Είναι το καλύτερο ξύλο για την κατασκευή ταστιέρας στα έγχορδα μουσικά όργανα, αλλά ταυτόχρονα και ένα πρώτης τάξεως ενισχυτικό - στοιχείο αντοχής ,στην κατασκευή των μπράτσων των εγχόρδων.

Μπορούμε να το βρούμε ως έβενο- Macassar , από την νοτιοανατολική Ινδονησία ,αλλά υπάρχει και ο Αφρικανικός έβενος ,που αποτελεί και το σκουρότερο είδος εβένου από όλα τα είδη.
Ποια ξύλα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για κάθε μέρος ενός έγχορδου μουσικού οργάνου;
Μια μεγάλη ποικιλία όπως:
ΓΙΑ ΣΚΑΦΟΣ
Παλίσανδρος Βραζιλίας, Παλίσανδρος Ινδίας, Σφένδαμος ή Κελεμπέκι, Μαόνι Ονδούρας,Μουριά, Καρυδιά, Κερασιά,Φλαμούρι, Μελιά κ.λπ.
ΓΙΑ  ΚΑΠΑΚΙ
Ευρωπαϊκό έλατο, Κέδρος.
ΓΙΑ ΜΠΡΑΤΣΑ
Μαόνι Ονδούρας, Κέδρος, Σφένδαμος, Βένγκε,Βραζιλιάνικο μαόνι,  Αφρικάνικο παντούκ  κ.λπ.
ΓΙΑ ΤΑΣΤΙΕΡΑ
Έβενος, Παλίσανδρος, Σφένδαμος κ.λπ.
ΓΙΑ ΚΑΜΑΡΙΑ
Έλατο.
ΓΙΑ ΦΟΔΡΑ
Μαόνι, Φλαμούρι, Λεύκα, Σφένδαμος, Έλατο κ.λπ.
ΓΙΑ ΚΑΒΑΛΑΡΗ
Έβενος, Παλίσανδρος.
ΓΙΑ ΤΑΚΟΥΣ
Φλαμούρι , Έλατο, Μαόνι.
ΓΙΑ ΔΕΣΙΜΑΤΑ
Φιλέτα από παλίσανδρο και σφένδαμο,όστρακα και φιλέτα celluloid.
Ένας ορισμός της Μουσικής;
Μουσική είναι η τέχνη και επιστήμη, του κατάλληλου συνδυασμού των ήχων, για την παραγωγή μελωδίας και αρμονίας(συνήχησης).
Ποια είναι η πρώτη ύλη της Μουσικής;
Η πρώτη ύλη της Μουσικής είναι ο ήχος, ένα είδος ενέργειας που παράγεται από τις ταλαντώσεις (δονήσεις) των σωμάτων. Κάθε ήχος δημιουργεί και το ανάλογο ακουστικό αίσθημα.
Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ήχου;
Το ύψος ή οξύτητα,η ένταση,η χροιά,η διάρκεια.
Τι είναι η μελωδία;
Είναι ο έντεχνος συνδυασμός των ήχων ,όπου ο κάθε ήχος ακούγεται ξεχωριστά.
Τι είναι η Αρμονία;
Είναι η επιστήμη, που ασχολείται με την μελέτη του κατάλληλου συνδυασμού των ήχων ,που ηχούν ταυτόχρονα(συνηχούν). Οι ήχοι αυτοί πρέπει να είναι το ολιγότερο τρεις.
Πως ονομάζονται οι ήχοι στην Μουσική;
Ονομάζονται φθόγγοι ή νότες.
Πόσοι είναι οι φθόγγοι στην Μουσική και πως ονομάζονται;
Είναι επτά: ΝΤΟ-ΡΕ-ΜΙ-ΦΑ-ΣΟΛ-ΛΑ-ΣΙ
Τι είναι το πεντάγραμμο;
Το σύνολο πέντε γραμμών και τεσσάρων διαστημάτων , ίσων και παράλληλων μεταξύ των. Στο πεντάγραμμο γράφονται οι φθόγγοι της Μουσικής με την μορφή των φθογγοσήμων.
Τι είναι η κόλλα;
Ως κόλλα, θεωρούμε κάθε ύλη, που έχει ιδιότητες συγκόλλησης και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την συγκόλληση διαφόρων υλικών.
Ποιες οι γενικές κατηγορίες κολλητικών υλών;
Οι κόλλες σε γενικές γραμμές, διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες: Ζωικές κόλλες, φυτικές κόλλες, συνθετικές κόλλες.
Ποιες κόλλες χρησιμοποιούνται στην οργανοποιία;
Ποικιλία από κόλλες χρησιμοποιούνται στην κατασκευή ενός μουσικού οργάνου όπως:
Ψαρόκολλα, Πολυβινυλική κόλλα(PVA), Κόλλα επαφής(βενζινόκολλα), Κυανοακρυλική κόλλα(γνωστή και ως super glue), Κόλλα καζεΐνης, Κόλλα εποξικής ρητίνης, Κόλλα αλιφατικής ρητίνης(AR) κ.α.
Τι είναι η Βιόλα;
Η βιόλα θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ένα μεγάλο βιολί, είναι δε, κατά 1/7 μεγαλύτερη του βιολιού και φυσικά δίνει βαρύτερο ήχο.

Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2012

Κατασκευή Μπαγλαμά- Baglama construction 13.


Καλησπέρα σας και καλή χρονιά!
  
   Συνεχίζουμε την παρουσίαση της κατασκευής του μπαγλαμά, με την ενότητα του αρμονικού επιπέδου-(καπακιού). Σήμερα θα δούμε τις εργασίες οπλισμού του καπακιού ,καθώς και την κόλληση του στο σκάφος, αναλυτικά λοιπόν θα μιλήσουμε για τα εξής θέματα:

·         Κόλληση και επεξεργασία καμαριού στο καπάκι του μπαγλαμά.

·         Κλίση καπακιού (εγκάρσια) από το σχήμα του καμαριού.

·         Προετοιμασία παταδούρας σκάφους και κόλληση του καπακιού.


ΕΝΟΤΗΤΑ Γ (ΑΡΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ-ΚΑΠΑΚΙ ΜΠΑΓΛΑΜΑ) ΒΗΜΑΤΑ 18-19 ( ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΚΑΠΑΚΙΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ-ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΜΑΡΙΟΥ-ΠΑΤΑΔΟΥΡΑ ΣΚΑΦΟΥΣ ΓΙΑ ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΠΑΚΙΟΥ-ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΠΑΚΙΟΥ ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ)

   Το καμάρι που χρησιμοποιούμε στον μπαγλαμά, είναι κατασκευασμένο από ξύλο ελάτης και επιτελεί βασικά δύο σκοπούς: α) Υποστηρίζει το καπάκι και εμποδίζει το βούλιαγμα του από την πίεση των χορδών β) Επηρεάζει την ηχητική απόδοση του οργάνου και συμμετέχει σε αυτό που λέμε «κούρδισμα καπακιού», ανάλογα με τις διαστάσεις του και τον τρόπο επεξεργασίας του. Στον συγκεκριμένο μπαγλαμά ,δίνω στο καμάρι ένα ελαφρώς κυρτό σχήμα, ώστε με την κόλληση του στο καπάκι, να μεταδώσει αυτήν την ελαφριά κυρτότητα στο ίδιο το καπάκι και να το κάνει ελαφρά πομπέ.  Τα κυρτά καπάκια, λόγω αύξησης της ακαμψίας , σε γενικές γραμμές, αυξάνουν τα prima ενός οργάνου. Όταν καμαρώνουμε ένα καπάκι ,λέμε πως το «οπλίζουμε». Το πάχος και το ύψος του καμαριού, διαφέρουν ανάλογα τις προτιμήσεις του εκάστοτε μάστορα, στον συγκεκριμένο μπαγλαμά έχω περί τα 5mm πάχος και 10mm ύψος στο μέγιστο σημείο του καμαριού. Ο κάθε κατασκευαστής ,πειραματίζεται με διαφορετικές διαστάσεις καμαριών , πετυχαίνοντας έτσι διαφορετικά ηχητικά αποτελέσματα από τις κατασκευές του. Ας δούμε λοιπόν τα βασικά στάδια επεξεργασίας ,μέχρι την κόλληση του καπακιού στο σκάφος του μπαγλαμά.


   Στην φωτογραφία No 73, φαίνεται το καμάρι το οποίο έχει μια ελαφριά κυρτότητα και είναι έτοιμο να κολληθεί στο καπάκι ,με την βοήθεια των μασάδων.
Το καμάρι του μπαγλαμά
Φωτογραφία No 73 Καμάρι έτοιμο για κόλληση στο καπάκι.

   Στην φωτογραφία No 74, αλείφω με κόλλα την γραμμή που έχω αποφασίσει να κολλήσω το καμάρι ,καθώς και το ίδιο το καμάρι και το κολλάω με την βοήθεια των μασάδων. Ένας μασάς από την κάθε του πλευρά με την πίεση, δίνει το κυρτό σχήμα του καμαριού στο καπάκι.
 Η κόλληση του καμαριού στο καπάκι του μπαγλαμά
Φωτογραφία No 74  Η κόλληση του καμαριού στο καπάκι.

   Στην φωτογραφία No 75 ,μετά το πλήρες στέγνωμα της κόλλας ,με χρήση μικρής πλάνης, διαμορφώνω το σχήμα του καμαριού σε τριγωνική μορφή, λεπταίνοντας το προς την κορυφή του. Οι απολήξεις του καμαριού, εκεί που θα κολληθούν στο σκάφος λεπτύνονται σε λίγα χιλιοστά.
Χρήση πλάνης για την μορφοποίηση του καμαριού
Φωτογραφία No 75 Μορφοποίηση καμαριού με block-plane.

   Στην φωτογραφία No 76, φαίνονται οι δύο υποδοχές(φωλίτσες) που έχουν σκαλιστεί στο σκάφος ακριβώς εκεί που θα κολληθεί το καμάρι, ακολουθεί η επάλειψη της κόλλας και η κόλληση του καπακιού στο σκάφος. ΠΡΟΣΟΧΗ! Πριν την επάλειψη της κόλλας, να έχουμε τοποθετήσει το καπάκι και να έχουμε δει αν ταιριάζει απόλυτα στην παταδούρα του σκάφους, αν δεν κάθεται πλήρως το καπάκι, πρέπει να επεξεργαστούμε την παταδούρα με λίμα ,μέχρι το καπάκι μας να κάθεται τέλεια χωρίς πίεση.
Οι φωλίτσες για τις απολήξεις του καμαριού
Φωτογραφία No 76 Οι φωλίτσες για την κόλληση του καμαριού.

Στην φωτογραφία No 77, αλείφω με κόλλα την παταδούρα και τις φωλίτσες. 
Παταδούρα και φωλίτσες έτοιμα να δεχτούν το καπάκι
Φωτογραφία No 77 Παταδούρα και φωλίτσες έτοιμες για την κόλληση του καπακιού.

   Στην φωτογραφία No 78 ,κολλάω το καπάκι με την βοήθεια ταινίας, περιμετρικά του καπακιού, κολλάω πρώτα την ταινία στο καπάκι και μετά την πιέζω προς τα κάτω, στα πλαϊνά του σκάφους, ώστε η πίεση να μεταδοθεί από το καπάκι στην παταδούρα του σκάφους, εδώ η ταινία παίζει το ρόλο των σφιγκτήρων. Το καπάκι μας και το σκάφος μας να είναι καθαρά για να μην ξεκολλάει η ταινία. Όλες οι κολλήσεις προτού προχωρήσουμε σε επόμενες εργασίας πρέπει να ξεραθούν καλά!
Κόλληση του καπακιού με χρήση αυτοκόλλητης ταινίας
Φωτογραφία No 78 Η κόλληση του καπακιού με την χρήση αυτοκόλλητης ταινίας.

   Σε επόμενη ανάρτηση θα ασχοληθούμε με διακοσμητικές εργασίες καπακιού,(δεσίματα, στόμιο, λεπτομέρειες φιγούρας κ.λπ. ) και θα προετοιμάσουμε τον μπαγλαμά μας για την κατασκευή της ταστιέρας του. Μετά την ταστιέρα, θα είμαστε έτοιμοι για τις τελικές εργασίες διαμόρφωσης και φινιρίσματος του μπαγλαμά, τέλος μια ολόκληρη ανάρτηση θα αφιερωθεί στο set-up του οργάνου για να έχει την καλύτερη δυνατή ηχητική απόδοση! Τα λέμε σύντομα!