(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2012

Κατασκευή Μπαγλαμά- Baglama construction 13.


Καλησπέρα σας και καλή χρονιά!
  
   Συνεχίζουμε την παρουσίαση της κατασκευής του μπαγλαμά, με την ενότητα του αρμονικού επιπέδου-(καπακιού). Σήμερα θα δούμε τις εργασίες οπλισμού του καπακιού ,καθώς και την κόλληση του στο σκάφος, αναλυτικά λοιπόν θα μιλήσουμε για τα εξής θέματα:

·         Κόλληση και επεξεργασία καμαριού στο καπάκι του μπαγλαμά.

·         Κλίση καπακιού (εγκάρσια) από το σχήμα του καμαριού.

·         Προετοιμασία παταδούρας σκάφους και κόλληση του καπακιού.


ΕΝΟΤΗΤΑ Γ (ΑΡΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ-ΚΑΠΑΚΙ ΜΠΑΓΛΑΜΑ) ΒΗΜΑΤΑ 18-19 ( ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΚΑΠΑΚΙΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ-ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΜΑΡΙΟΥ-ΠΑΤΑΔΟΥΡΑ ΣΚΑΦΟΥΣ ΓΙΑ ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΠΑΚΙΟΥ-ΚΟΛΛΗΣΗ ΚΑΠΑΚΙΟΥ ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ)

   Το καμάρι που χρησιμοποιούμε στον μπαγλαμά, είναι κατασκευασμένο από ξύλο ελάτης και επιτελεί βασικά δύο σκοπούς: α) Υποστηρίζει το καπάκι και εμποδίζει το βούλιαγμα του από την πίεση των χορδών β) Επηρεάζει την ηχητική απόδοση του οργάνου και συμμετέχει σε αυτό που λέμε «κούρδισμα καπακιού», ανάλογα με τις διαστάσεις του και τον τρόπο επεξεργασίας του. Στον συγκεκριμένο μπαγλαμά ,δίνω στο καμάρι ένα ελαφρώς κυρτό σχήμα, ώστε με την κόλληση του στο καπάκι, να μεταδώσει αυτήν την ελαφριά κυρτότητα στο ίδιο το καπάκι και να το κάνει ελαφρά πομπέ.  Τα κυρτά καπάκια, λόγω αύξησης της ακαμψίας , σε γενικές γραμμές, αυξάνουν τα prima ενός οργάνου. Όταν καμαρώνουμε ένα καπάκι ,λέμε πως το «οπλίζουμε». Το πάχος και το ύψος του καμαριού, διαφέρουν ανάλογα τις προτιμήσεις του εκάστοτε μάστορα, στον συγκεκριμένο μπαγλαμά έχω περί τα 5mm πάχος και 10mm ύψος στο μέγιστο σημείο του καμαριού. Ο κάθε κατασκευαστής ,πειραματίζεται με διαφορετικές διαστάσεις καμαριών , πετυχαίνοντας έτσι διαφορετικά ηχητικά αποτελέσματα από τις κατασκευές του. Ας δούμε λοιπόν τα βασικά στάδια επεξεργασίας ,μέχρι την κόλληση του καπακιού στο σκάφος του μπαγλαμά.


   Στην φωτογραφία No 73, φαίνεται το καμάρι το οποίο έχει μια ελαφριά κυρτότητα και είναι έτοιμο να κολληθεί στο καπάκι ,με την βοήθεια των μασάδων.
Το καμάρι του μπαγλαμά
Φωτογραφία No 73 Καμάρι έτοιμο για κόλληση στο καπάκι.

   Στην φωτογραφία No 74, αλείφω με κόλλα την γραμμή που έχω αποφασίσει να κολλήσω το καμάρι ,καθώς και το ίδιο το καμάρι και το κολλάω με την βοήθεια των μασάδων. Ένας μασάς από την κάθε του πλευρά με την πίεση, δίνει το κυρτό σχήμα του καμαριού στο καπάκι.
 Η κόλληση του καμαριού στο καπάκι του μπαγλαμά
Φωτογραφία No 74  Η κόλληση του καμαριού στο καπάκι.

   Στην φωτογραφία No 75 ,μετά το πλήρες στέγνωμα της κόλλας ,με χρήση μικρής πλάνης, διαμορφώνω το σχήμα του καμαριού σε τριγωνική μορφή, λεπταίνοντας το προς την κορυφή του. Οι απολήξεις του καμαριού, εκεί που θα κολληθούν στο σκάφος λεπτύνονται σε λίγα χιλιοστά.
Χρήση πλάνης για την μορφοποίηση του καμαριού
Φωτογραφία No 75 Μορφοποίηση καμαριού με block-plane.

   Στην φωτογραφία No 76, φαίνονται οι δύο υποδοχές(φωλίτσες) που έχουν σκαλιστεί στο σκάφος ακριβώς εκεί που θα κολληθεί το καμάρι, ακολουθεί η επάλειψη της κόλλας και η κόλληση του καπακιού στο σκάφος. ΠΡΟΣΟΧΗ! Πριν την επάλειψη της κόλλας, να έχουμε τοποθετήσει το καπάκι και να έχουμε δει αν ταιριάζει απόλυτα στην παταδούρα του σκάφους, αν δεν κάθεται πλήρως το καπάκι, πρέπει να επεξεργαστούμε την παταδούρα με λίμα ,μέχρι το καπάκι μας να κάθεται τέλεια χωρίς πίεση.
Οι φωλίτσες για τις απολήξεις του καμαριού
Φωτογραφία No 76 Οι φωλίτσες για την κόλληση του καμαριού.

Στην φωτογραφία No 77, αλείφω με κόλλα την παταδούρα και τις φωλίτσες. 
Παταδούρα και φωλίτσες έτοιμα να δεχτούν το καπάκι
Φωτογραφία No 77 Παταδούρα και φωλίτσες έτοιμες για την κόλληση του καπακιού.

   Στην φωτογραφία No 78 ,κολλάω το καπάκι με την βοήθεια ταινίας, περιμετρικά του καπακιού, κολλάω πρώτα την ταινία στο καπάκι και μετά την πιέζω προς τα κάτω, στα πλαϊνά του σκάφους, ώστε η πίεση να μεταδοθεί από το καπάκι στην παταδούρα του σκάφους, εδώ η ταινία παίζει το ρόλο των σφιγκτήρων. Το καπάκι μας και το σκάφος μας να είναι καθαρά για να μην ξεκολλάει η ταινία. Όλες οι κολλήσεις προτού προχωρήσουμε σε επόμενες εργασίας πρέπει να ξεραθούν καλά!
Κόλληση του καπακιού με χρήση αυτοκόλλητης ταινίας
Φωτογραφία No 78 Η κόλληση του καπακιού με την χρήση αυτοκόλλητης ταινίας.

   Σε επόμενη ανάρτηση θα ασχοληθούμε με διακοσμητικές εργασίες καπακιού,(δεσίματα, στόμιο, λεπτομέρειες φιγούρας κ.λπ. ) και θα προετοιμάσουμε τον μπαγλαμά μας για την κατασκευή της ταστιέρας του. Μετά την ταστιέρα, θα είμαστε έτοιμοι για τις τελικές εργασίες διαμόρφωσης και φινιρίσματος του μπαγλαμά, τέλος μια ολόκληρη ανάρτηση θα αφιερωθεί στο set-up του οργάνου για να έχει την καλύτερη δυνατή ηχητική απόδοση! Τα λέμε σύντομα!

10 σχόλια:

  1. Τελικά Γιώργο, θα με κάνεις να ξεκινήσω μπαγλαμά, που δεν το είχα σκοπό. Άψογος όπως πάντα !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σε ευχαριστούμε για την βοήθεια!!!
    Σωτήρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πρέπει να αισθάνεται πολύ καμάρι......το καμάρι,που δύο χρυσά χέρια θα το μεταμορφώσουν σε......μουσικό όργανο!
    Εύγε Luthier!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλε Βαγγέλη να είσαι καλά, είμαι σίγουρος πως με το μεράκι που διαθέτεις θα φτιάξεις ένα εξαιρετικό μουσικό όργανο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Γεια σου Χριστίνα μου,να είσαι πάντα καλά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε μου το καμαρι σε τι αποστασι το βάζουμε απο τον καβαλάρη και επίσης πόσο κλίη δίνουμε στο καμαρι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Φίλε Αλέξανδρε το καμάρι τοποθετείται γύρω στα 35mm(χιλιοστά), δηλαδή 3.5 cm (εκατοστά) από τον καβαλάρη και κοντά προς το κάτω μέρος της ηχητικής τρύπας. Αυτό όμως δεν είναι στάνταρ, ο κάθε οργανοποιός πειραματίζεται με την τοποθέτηση του΄καμαριού ή των καμαριών για να πετύχει τον ήχο που θέλει. Σε κάθε περίπτωση όσο πλησιάζει το καμάρι προς τον καβαλάρη ο ήχος γίνεται πιο "ξερός". Σχετικά με την κλίση που δίνουμε στο καμάρι,είναι τόση ώστε να δημιουργηθεί ένα ελαφρύ πομπέ σχήμα στο καπάκι για μεγαλύτερη αντοχή στις πιέσεις, γύρω στα 1 με 2mm (χιλιοστά) είνα καλά. Σε χαιρετώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε τα σχόλια σας,τις απόψεις σας,τις παρατηρήσεις σας, ακόμη και ενδεχόμενες απορίες ή ερωτήσεις σας,είναι χαρά μου να σας απαντήσω!Απαντώ πάντα σε κάθε νέα μου ανάρτηση!