(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2011

Η Ατζέντα του οργανοποιού.

Καλησπέρα σας,

   Ύστερα από αρκετό καιρό επανέρχεται η ατζέντα του οργανοποιού, με θέματα που παρουσιάστηκαν από τον Φεβρουάριο έως και τον Σεπτέμβριο του 2011.

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ



ΣΤΗΛΗ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΣΤΗΛΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ
Για ποιες εργασίες χρησιμοποιούμε τις ράσπες και τις λίμες;
Για εργασίες λείανσης.
Ποια η βασική διαφορά μεταξύ ράσπας και λίμας;
Οι ράσπες χρησιμοποιούνται για την αρχική επεξεργασία του ξύλου(αρχικό φορμάρισμα) και μόνο, ενώ οι λίμες για λεπτότερη κατεργασία και σε περισσότερα υλικά(ξύλο, μέταλλο, πλαστικό).
Σε ποιες κατηγορίες κατατάσσουμε τις ράσπες;
Στις κατηγορίες 1,2,3 όπου: 1=μεγάλη οδόντωση,2=μεσαία, 3=λεπτή.
Τις λίμες;
Στις κατηγορίες 1 έως 4,όσο μεγαλύτερο το νούμερο τόσο λεπτότερη οδόντωση φέρει η λίμα.
Τι διατομές βρίσκουμε στις λίμες;
Ορθογώνιες, στρογγυλές, ημικυκλικές, τριγωνικές,
τετράγωνες, φραιζαριστές, παράλληλες, συγκλίνουσες.
Τι πρέπει να λαμβάνουμε υπ όψη μας κατά την χρήση ράσπας και λίμας;
Όλους τους κανόνες εργασίας και ασφαλούς χρήσης.
Τι είναι το τεχνικό σχέδιο;
Είναι μια μέθοδος με την οποία μπορούμε να παρουσιάσουμε στο χαρτί την μορφή ενός αντικειμένου, με όλες εκείνες τις λεπτομέρειες, που  αφενός, μας δίνουν την δυνατότητα να αποκτήσουμε μια σφαιρική αντίληψη του αντικειμένου, αφετέρου να προχωρήσουμε και στην κατασκευή του.
Ποιες οι δύο βασικές ικανότητες του σχεδιαστή;
Κατά πρώτον η παρατήρηση του αντικειμένου, κατά δεύτερον η ανάλυση του σε απλά γεωμετρικά σχήματα.
Μερικά από τα υλικά και όργανα του σχεδιαστή;
Χαρτί σχεδίου, μολύβια σχεδίου, κανόνας του σχεδιαστή, τρίγωνο του σχεδιαστή κ.λπ.
Το τεχνικό σχέδιο έχει εφαρμογή στην οργανοποιία;
Φυσικά και έχει.
Ποιος μεγάλος Luthier αποκρυστάλλωσε την σημερινή μορφή της κλασικής κιθάρας;
Ο Antonio de Torres.
Πότε κατασκεύασε την πρώτη του κλασική κιθάρα;
Κάπου στα 1840.
Το μοντέλο που έγινε πρότυπο όλων των μετέπειτα κατασκευών;
Κατασκευάστηκε το 1864.
Τι υλικά χρησιμοποιούσε ο Torres για τις κιθάρες του;
Ευρωπαϊκό έλατο για καπάκι, ροδόξυλο-σφένδαμο-κυπάρισσο για πλάτη και πλαϊνά, κέδρο για μπράτσο, έβενο για ταστιέρα, ροδόξυλο για καβαλάρη.
Ποια  κλίμακα κατασκευής χρησιμοποιούσε ο Torres για τις καλύτερες κιθάρες του;
Την κλίμακα των 650mm.
Ποιο το πάχος της αρμονικής τράπεζας σε κατασκευές του;
2.5mm κεντρικά και 1.4mm περιμετρικά.
Ποιο το πάχος πλάτης σε κατασκευές του;
2.2mm κεντρικά.
Για ποια εργασία χρησιμοποιούμε τα κατσαβίδια;
Για την περιστροφή κοχλιών (βιδών).
Ποια είναι τα μέρη ενός κατσαβιδιού;
Η λαβή του, ο βραχίονας και η κεφαλή του.
Τι πρέπει να προσέχουμε όταν αγοράζουμε ένα κατσαβίδι;
Να έχει την κατάλληλη κεφαλή ώστε να ταιριάζει στην εγκοπή της βίδας, να έχει το κατάλληλο μέγεθος.
Τι εργασίες εκτελούμε με πένσες και κόφτες(τανάλιες);
Λύγισμα και κόψιμο συρμάτων, εξόλκυση καρφιών, κόψιμο καλωδίων, συγκράτηση μικρών αντικειμένων, κοπή μεταλλικών τεμαχίων, μορφοποίηση συρμάτων.
Σε ποια κατηγορία εργαλείων ανήκει το σφυρί;
Στην κατηγορία εργαλείων χειρός κρούσης.
Ποια τα μέρη ενός σφυριού;
Η χειρολαβή, η κεφαλή, το πρόσωπο, η ουρά, ο λαιμός.
Τι πρέπει να λαμβάνουμε υπ όψη μας κατά την χρήση κατσαβιδιών, ταναλιών και σφυριών.
Όλους τους κανόνες εργασίας και ασφαλούς χρήσης.
Πως μπορούμε να ελέγξουμε την υγρασία σ’ένα τεμάχιο ξύλου;
Με το ηλεκτρονικό υγρόμετρο.
Ποια τα αποδεκτά επίπεδα υγρασίας για ξύλα οργανοποιίας;
Ανάλογα το ξύλο από 5-11%.
Τι είναι η μουσική;
Μουσική είναι η τέχνη του κατάλληλου συνδυασμού των ήχων(φθόγγων), για την παραγωγή μελωδιών και αρμονιών.
Κάποιοι ορισμοί της μουσικής από τους ιδεαλιστές;
Θεία αποκάλυψη, γλώσσα της ψυχής, δώρο των Μουσών, τέχνη της λύτρωσης, αρμονία του σύμπαντος, ουράνια τέχνη.
Σε τι μπορούμε να διακρίνουμε την μουσική (γενικά);
Σε οργανική και φωνητική.

Ποια μερικά από τα βασικά στοιχεία της μουσικής;
Η μελωδία, ο ρυθμός και η αρμονία.

Τα λέμε σύντομα!!!

Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011

Κατασκευή Μπαγλαμά-Baglama construction 9.

Καλησπέρα σας,

   Σήμερα ξεκινάμε την Β ενότητα στην συνέχεια της κατασκευής του μπαγλαμά, η οποία περιλαμβάνει στοιχεία για ολοκληρωμένη κατασκευή μπράτσου, από την επιλογή του ξύλου μέχρι και την κατασκευή του μόρσου και την κόλληση του μπράτσου στο σκάφος του οργάνου. Στην σημερινή ανάρτηση θα σας δείξω:
  • Τα ξύλα για την κόλληση του μπράτσου του μπαγλαμά.
  • Το άπλωμα της κόλλας επί των τεμαχίων προς συγκόλληση.
  • Το σφίξιμο των τεμαχίων με σφιγκτήρες για την συγκόλληση του μπράτσου.
ΕΝΟΤΗΤΑ Β (ΜΠΡΑΤΣΟ ΜΠΑΓΛΑΜΑ)

ΒΗΜΑ 10 (ΕΠΙΛΟΓΗ ΞΥΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΜΠΡΑΤΣΟ ΜΠΑΓΛΑΜΑ-ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ-ΑΠΛΩΜΑ ΚΟΛΛΑΣ-ΣΥΓΚΟΛΛΗΣΗ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΣΦΙΓΚΤΗΡΩΝ)

   Αρχικά να πούμε πως για μεγαλύτερη αντοχή του μπράτσου, στις πιέσεις που δέχεται από τις χορδές, αλλά και στα κινησιακά φαινόμενα του ίδιου του ξύλου, το μπράτσο το κατασκευάζουμε με ξεχωριστά τεμάχια ξύλου. Ως επί το πλείστον ,το κεντρικό τεμάχιο ξύλου πρέπει να είναι σκληρότερο από τα υπόλοιπα και αυτό ονομάζεται κόντρα.

  Στο συγκεκριμένο όργανο χρησιμοποιώ τρία τεμάχια ξύλου: Καρυδιά και κόντρα έβενο, σε μεγαλύτερα όργανα μπορεί να συναντήσουμε ακόμη και επτά τεμάχια ξύλου, όπως για παράδειγμα στο μπουζούκι. Τα ξύλα πρέπει να είναι καθαρά ελαττωμάτων και ακτινικής τομής.

    Ξεκινάμε με την κοπή αυτών των τεμαχίων, συνεχίζουμε με το πλάνισμα τους, ώστε οι επιφάνειες τους να είναι επίπεδες, (στοιχείο απαραίτητο για την σωστή συγκόλληση) και τελικά την συγκόλληση αυτών με χρήση PVA κόλλας.

   Οι αρχικές διαστάσεις του μπράτσου μαζί με τα τρία τεμάχια είναι: 2.5 cm πάχος, 3.5 cm πλάτος, 41 cm μήκος. Οι διαστάσεις αυτές είναι μεγαλύτερες από τις τελικές ,για να έχουμε το περιθώριο επεξεργασίας, ώστε αργότερα να δώσουμε στο μπράτσο την τελική του μορφή.

   Στην φωτογραφία No 48, φαίνονται τα τρία τεμάχια ξύλου, (2 τεμ. καρυδιά και 1 τεμ. κόντρα έβενος). Απλώνω την κόλλα στις επιφάνειες προς συγκόλληση με ένα λεπτό πινελάκι. Οι επιφάνειες πρέπει να είναι καθαρές και απαλλαγμένες από κάθε ρύπο,σκόνες,λίπος κ.λπ.
Άπλωμα κόλλας στις επιφάνειες συγκόλλησης
Φωτογραφία 48 Τα ξύλα του μπράτσου και το άπλωμα της κόλλας.

   Στην φωτογραφία No 49, η κόλλα έχει απλωθεί ομοιόμορφα στις επιφάνειες προς συγκόλληση, οι δε σφιγκτήρες είναι έτοιμοι προς χρήση.
Τα ξύλα του μπράτσου έτοιμα προς συγκόλληση
Φωτογραφία 49 Τα τεμάχια έτοιμα προς συγκόλληση.
   Στην φωτογραφία No 50, φαίνεται η χρήση διαφόρων τύπων σφιγκτήρων για το πρεσάρισμα των τεμαχίων προς συγκόλληση.
Συγκόλληση με την χρήση σφιγκτήρων
Φωτογραφία No 50 Η χρήση των σφιγκτήρων για την συγκόλληση του μπράτσου.

Παρατηρήσεις:
  • Αφήνουμε το μπράτσο για 48 ώρες,για να πετύχουμε έτσι την δυνατότερη ποιότητα και αντοχή συγκόλλησης.
  • Οι επιφάνειες συγκόλλησης πρέπει να είναι καθαρές,στεγνές και απαλλαγμένες από σκόνη και λίπη.
  • Το πρεσάρισμα με τους σφιγκτήρες πρέπει να γίνεται όταν η κόλλα είναι ακόμη νωπή.
  • Να γίνεται πάντα κάποια δοκιμή καταλληλότητας των υλικών.
  • Καλό θα ήταν, η κόλλα που θα χρησιμοποιήσουμε ,να είναι για σκληρή μασίφ-εξωτική ξυλεία,κρυσταλλιζέ που γίνεται διάφανη μετά το στέγνωμα.
  • Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και άλλα ξύλα για την κατασκευή του μπράτσου ρίξτε μια ματιά εδώ 

Η τομή του μπράτσου σε σκιτσάκι:

Η τομή του μπράτσου του μπαγλαμά

Καλές κατασκευές,τα λέμε σύντομα!

Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2011

Ξυλογνωσία - Μάθημα (7). Οδηγός ξυλείας για μουσικά όργανα.


Καλημέρα σας,

   Επειδή λαμβάνω αρκετά μηνύματα από φίλους ,σχετικά με την ξυλεία που μπορούν να χρησιμοποιήσουν στην οργανοκατασκευή, σας παρουσιάζω τις καλύτερες επιλογές για κάθε μέρος της κατασκευής.


ΣΩΜΑ-ΣΚΑΦΟΣ

·         Παλίσανδρος Βραζιλίας

·         Παλίσανδρος Ινδίας

·         Σφένδαμος ή Κελεμπέκι

·         Μαόνι Ονδούρας

·         Μουριά

·         Καρυδιά

·         Κερασιά

·         Φλαμούρι

·         Μελιά

ΑΡΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ-ΚΑΠΑΚΙ

·         Ευρωπαϊκό έλατο

·         Κέδρος

ΜΠΡΑΤΣΑ-ΜΑΝΙΚΙΑ

·         Μαόνι Ονδούρας

·         Κέδρος

·         Σφένδαμος

·         Φλαμούρι

·         Βένγκε

·         Βραζιλιάνικο μαόνι

·         Αφρικάνικο παντούκ

·         Παλίσανδρος Βραζιλίας

ΤΑΣΤΙΕΡΑ

·         Έβενος

·         Παλίσανδρος

·         Σφένδαμος

ΚΑΜΑΡΙΑ

·         Έλατο

 ΦΟΔΡΑ

·         Μαόνι

·         Φλαμούρι

·         Λεύκα

·         Σφένδαμος

·         Έλατο

 ΚΑΒΑΛΑΡΗΣ

·         Έβενος

·         Παλίσανδρος

 ΤΑΚΟΙ

·        Φλαμούρι

·         Έλατο

·         Μαόνι

 ΔΕΣΙΜΑΤΑ

·         Φιλέτα από παλίσανδρο και σφένδαμο

·         Όστρακα

·         Φιλέτα celluloid



Σημείωση: Τον παλίσανδρο τον συναντούμε και ως rosewood.

Τρίτη, 4 Οκτωβρίου 2011

Ξυλογνωσία-Μάθημα (6). Γνωριμία με τον Έβενο.

Καλησπέρα σας,

   Στο σημερινό μάθημα ξυλογνωσίας θα μιλήσουμε για τον έβενο.  Το ξύλο του εβένου ανήκει στην κατηγορία των μη Ευρωπαϊκών φυλλοβόλων. Πρόκειται για ένα εξωτικό -πολύτιμο ξύλο ,με ποικιλία χρήσεων και ιδιαίτερα στην κατασκευή μουσικών οργάνων.

   Είναι το καλύτερο ξύλο για την κατασκευή ταστιέρας στα έγχορδα μουσικά όργανα, αλλά ταυτόχρονα και ένα πρώτης τάξεως ενισχυτικό - στοιχείο αντοχής ,στην κατασκευή των μπράτσων των εγχόρδων.

   Μπορούμε να το βρούμε ως έβενο- Macassar , από την νοτιοανατολική Ινδονησία ,αλλά υπάρχει και ο Αφρικανικός έβενος ,που αποτελεί και το σκουρότερο είδος εβένου από όλα τα είδη. Ας δούμε τα κυριότερα χαρακτηριστικά αυτού του πολύτιμου ξύλου:


ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΒΕΝΟΥ


ΟΝΟΜΑ
ΚΑΘΑΡΗ ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ ΣΕ gr/cm3
ΑΝΤΟΧΗ
ΧΡΗΣΗ
ΧΡΩΜΑ
ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
Macassar ebony
(Diospyros celebica)
1,05
Μεγάλη αντοχή σε μύκητες, έντομα, μυρμήγκια και στις καιρικές συνθήκες.
Ταστιέρες μουσικών οργάνων, καβαλάρηδες,
ενισχυτικά μπράτσων, μουσικά όργανα, πολύτιμοι καπλαμάδες, καλλιτεχνικά αντικείμενα, τορνευτά αντικείμενα, πολύτιμες εργασίες επίπλων.
Στον πυρήνα έως το βαθύ μαύρο.

Πολύ στέρεο και σκληρό ξύλο, ελάχιστα κινησιακά φαινόμενα, επεξεργασία με κοφτερά εργαλεία, ανομοιομορφία στην κατεύθυνση των ινών του(νερών),χρειάζεται επεξεργασία για λείο φινίρισμα, αντέχει στις καιρικές συνθήκες και στα περισσότερα έντομα.

    Στην φωτογραφία No 1, φαίνεται το ξύλο του εβένου και στην φωτογραφία No 2 ,φαίνεται η απλούστερη μορφή ενίσχυσης στα μπράτσα των εγχόρδων μουσικών οργάνων(σε τομή), με την χρήση κόντρας εβένου.

Το ξύλο έβενος
Φωτογραφία 1 Το ξύλο έβενος.

Ενίσχυση μπράτσου εγχόρδου μουσικού οργάνου με ξύλο εβένου
Φωτογραφία 2 Η χρήση του εβένου ως ταστιέρα και ως ενισχυτικού στοιχείου μπράτσου, εγχόρδου μουσικού οργάνου.
   Τα λέμε σύντομα,να είστε όλες και όλοι καλά!!!