(ΓΙΝΕΤΕ ΜΕΛΟΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ)

Πέμπτη, 31 Μαρτίου 2011

Κατασκευή Μπαγλαμά-Baglama construction 1.

Στην σημερινή ανάρτηση θα μελετήσουμε τα παρακάτω:
  • Εισαγωγή στην κατασκευή σκαφτού μπαγλαμά.
  • Ασφάλεια κατά την χρήση εργαλείων.
  • Ενότητα  Α - Το σκάφος του μπαγλαμά-Βήμα 1- (Επιλογή ξυλείας-σημάδεμα-χάραξη-κοπή)
  • Βασικές διαστάσεις του σκάφους του μπαγλαμά.

Καλησπέρα σας,

   Με την σημερινή ανάρτηση ξεκινάμε μια σειρά άρθρων για την κατασκευή σκαφτού μπαγλαμά, όπως κατασκευάζεται στο εργαστήριο μου, με εκατό τοις εκατό χειροποίητη δουλειά και με την χρήση παραδοσιακών  εργαλείων χειρός!

   Στα μαθήματα εργαλειοχρησίας, έχουμε ήδη αναλύσει αρκετά από αυτά τα εργαλεία και σε επόμενες αναρτήσεις θα αναφερθούμε και σε άλλα σημαντικά εργαλεία χειρός. Στην εποχή μας, βέβαια, υπάρχουν και πάρα πολλά ηλεκτρικά εργαλεία χειρός, που βοηθάνε στην κατασκευή ενός μουσικού οργάνου, τόσο ως προς τον λιγότερο κόπο που καταβάλλει ο χρηστής τους ,αλλά και για την εξοικονόμηση χρόνου ,κατά την διάρκεια της κατασκευής.

   Μη νομίζετε πως κατακρίνω την χρήση ηλεκτρικών εργαλείων, αυτό θα ήταν άδικο, αφού η σύγχρονη τεχνολογία έχει προσφέρει πολλές λύσεις και στον χώρο της οργανοποιίας. Απλά θέλω να τονίσω, το πόσο σημαντικό είναι για έναν Luthier να μάθει να χρησιμοποιεί τα παραδοσιακά εργαλεία χειρός ,χωρίς να εξαρτάται αποκλειστικά από την χρήση του ηλεκτρισμού.

   Να γνωρίζετε πως μόνο με την συχνή και σωστή χρήση των εργαλείων, θα μπορέσετε να αποκτήσετε την απαιτούμενη εμπειρία, και τελικά να χειρίζεστε τα εργαλεία σας με άνεση και φυσικά με ασφάλεια. Εάν έχετε την δυνατότητα να βρεθείτε κοντά σε έμπειρους χρήστες εργαλείων, για να δείτε τον τρόπο που χειρίζονται τα εργαλεία τους κάντε το, αποφασίστε το και σίγουρα θα βρείτε τον τρόπο να μάθετε πολλά.

   ΠΡΩΤΑ Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ

   Στα μαθήματα εργαλειοχρησίας όπως θα έχετε καταλάβει έχω δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της ασφάλειας, σε αυτό το θέμα δεν παίζουμε, προσοχή εδώ: Εάν δεν είστε απόλυτα σίγουροι για την ικανότητα σας και την δεξιότητα σας στην χρήση οποιουδήποτε εργαλείου μην το χρησιμοποιήσετε, αφήστε κάποιον άλλον έμπειρο χρήστη να σας καθοδηγήσει. Αν προχωρήσετε, γνωρίζοντας πως δεν έχετε την απαιτούμενη εμπειρία, αναλαμβάνετε μόνοι σας το ρίσκο ενός ενδεχόμενου τραυματισμού. Μην αγνοείτε ποτέ τους κανόνες ασφαλείας που διέπουν την χρήση εργαλείων χειρός ή ηλεκτρικών.

   Στις πρώτες αναρτήσεις μου, σας παρουσίασα ,μια πολύ μεγάλη ποικιλία οδηγιών για την ασφαλή χρήση εργαλείων και γενικώς για την ασφάλεια, μελετήστε ξανά αυτές τις αναρτήσεις- οι οδηγίες αυτές προέρχονται από διάφορα τεχνικά εγχειρίδια οδηγιών χρήσης  διαφόρων εργαλείων που έχω μελετήσει. Διαβάστε εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/10/blog-post_31.html και εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/11/blog-post.html

   Επίσης και στα άρθρα της εργαλειοχρησίας, θα βρείτε πολύτιμες συμβουλές ,για να χειρίζεστε τα εργαλεία σας με τον σωστό και ασφαλή τρόπο. Πάντως ,σε κάθε περίπτωση,μην επιχειρήσετε τίποτα το οποίο είναι πέρα από τις ικανότητες σας και αν δεν αισθάνεστε άνετα με κάτι μην το κάνετε!

   Η παρουσίαση της κατασκευής θα γίνει με βήματα, ώστε η ολοκλήρωση κάθε βήματος να εξασφαλίζει την συνέχεια και την ολοκλήρωση της κατασκευής με μια λογική σειρά εργασιών. Έτσι, αν για παράδειγμα ,μετά την δημοσίευση των βημάτων 1-2-3 ακολουθήσει μια δημοσίευση για κάποιο εργαλείο ή οποιοδήποτε άλλο θέμα, που άπτεται της θεματολογίας του ιστολογίου, να ξέρετε πως θα ακολουθήσει το βήμα 4-5 κ.λπ.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν!

ΕΝΟΤΗΤΑ  Α  (Σκάφος μπαγλαμά)

ΒΗΜΑ 1    (Επιλογή ξυλείας-σημάδεμα ξυλείας-χάραξη -κοπή ξυλείας)


   Το ξύλο που χρησιμοποιώ για την συγκεκριμένη κατασκευή είναι η Αμερικάνικη καρυδιά. Το ξύλο αυτό το έχω πολλά χρόνια στο εργαστήριο μου και έφτασε η στιγμή να το χρησιμοποιήσω!!! Ας πούμε λίγα πράγματα για το ξύλο της καρυδιάς.

   Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο και ποιοτικό ξύλο, η καθαρή πυκνότητα του κατά προσέγγιση βρίσκεται στα 0,70 g/cm3. Στα χαρακτηριστικά του, μπορούμε να πούμε, πως είναι σκληρό και πολύ στέρεο ξύλο, το ποσοστό συστολής του είναι αρκετά μικρό και με καλή ικανότητα ακινησίας, για κατασκευή οργάνων με ντούγιες είναι και αρκετά ελαστικό. Η ξήρανση του γίνεται αργά και χρειάζεται αρκετή επεξεργασία για ένα γυαλιστερό φινίρισμα- λόγω ορατών αυλακώσεων των πόρων του.

   Τον συγκεκριμένο μπαγλαμά θα τον κατασκευάσω με ξεχωριστό σκάφος και μπράτσο και όχι μονοκόμματο. (Θα μιλήσουμε αργότερα για τις διαφορές των δύο περιπτώσεων)

Στην φωτογραφία Νο1, φαίνεται το πριστοτεμάχιο της Αμερικάνικης καρυδιάς όπως το αγόρασα.

Αμερικάνικη καρυδιά
Φωτογραφία 1  Πριστοτεμάχιο Αμερικάνικης καρυδιάς.

  
   Στην φωτογραφία Νο2, με τον μεταλλικό χάρακα σημειώνω με το μολύβι το μήκος του ξύλου για το σκάφος του μπαγλαμά, στο συγκεκριμένο μοντέλο σημειώνω  20 εκατοστά (cm), σε αυτό το μήκος συμπεριλαμβάνεται και μια προεξοχή ,που θα χρησιμεύσει στην αρχή για την συγκράτηση του υπό διαμόρφωση σκάφους του οργάνου στην μέγγενη.

Χρήση μεταλλικού χάρακα
Φωτογραφία 2  Μέτρηση και σημάδεμα μήκους.
   Στην φωτογραφία Νο3, με το  γωνιόμετρο σχεδιάζω μία ευθεία σε   γωνία 90 μοιρών προς τα νερά του ξύλου. Αυτή η ευθεία σχεδιάζεται ακριβώς στο σημείο που σημάδεψα πριν ,στα 20 cm.


Χρήση γωνιόμετρου
Φωτογραφία 3  Χρήση γωνιόμετρου.
   Στην φωτογραφία Νο4, με την φαλτσογωνιά (Στέλα)  χαράζω την ευθεία με το μεταλλικό μολύβι -χαράκτη για να προετοιμάσω την γραμμή κοπής.

Χρήση Στέλας
Φωτογραφία 4  Χρήση Στέλας και χαράκτη.
  Στην φωτογραφία Νο5, φαίνεται η γραμμή που χάραξα στην φαρδύτερη και στενότερη πλευρά του ξύλου.

Η γραμμή κοπής χαραγμένη
Φωτογραφία 5  Η γραμμή κοπής χαραγμένη.
   Στις φωτογραφίες Νο6-7-8, φαίνεται η κοπή του ξύλου με πριόνι αλεποουράς, εδώ πρέπει να προσέξετε ό,τι έχουμε πει στο μάθημα εργαλειοχρησίας για την χρήση των πριονιών… διαβάστε εδώ http://luthierschool.blogspot.com/2010/11/1.html
Κοπή με πριόνι


Κοπή με πριόνι



Κοπή με πριόνι
Φωτογραφίες 6-7-8  Κοπή ξύλου με πριόνι αλεποουράς.


ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ ΤΟΥ ΜΠΑΓΛΑΜΑ

Για το συγκεκριμένο μοντέλο:

·         Ολικό μήκος σκάφους= 15 εκατοστά(cm).
·         Μέγιστο πλάτος σκάφους=11 εκατοστά(cm).
·         Μέγιστο βάθος σκάφους=7,5 εκατοστά(cm).

          Περιμένω τη γνώμη σας για την βήμα προς βήμα παρουσίαση της κατασκευής. Να είστε πάντα καλά!!!

Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2011

Antonio de Torres ή απλά Ισπανική κιθάρα.

Καλησπέρα σας,  

   Είναι γνωστό  στους κύκλους της τέχνης μας  πως η κλασσική κιθάρα με την σύγχρονη μορφή της αποκρυσταλλώθηκε στα χέρια του διάσημου κατασκευαστή Antonio de Torres , έτσι την κλασσική κιθάρα μπορούμε να την συναντήσουμε και με το όνομα κιθάρα Torres ή Ισπανική κιθάρα. Ο Torres κατασκεύασε την πρώτη του κιθάρα κάπου στα 1840 ,μα η κιθάρα που έμελλε να γίνει το πρότυπο όλων των μετέπειτα κατασκευαστών δημιουργήθηκε το 1864, το μοντέλο αυτό είχε μεγαλύτερες διαστάσεις από άλλες κατασκευές του και αποτελεί  ακόμη και σήμερα την βάση για κάθε επίδοξο Luthier.


Κλασσική κιθάρα
Μία κλασσική μου κιθάρα υπό κατασκευή!!!



   Μελετώντας τις κιθάρες του Torres μπορούμε να αποκομίσουμε πολύ χρήσιμα στοιχεία και να καταλάβουμε γιατί τελικά η κλασσική κιθάρα ονομάζεται Ισπανική κιθάρα.

   Ο Torres χρησιμοποιούσε:

1)      Για καπάκι­­­­­­­­­­­­­­­­­ - Ευρωπαϊκό έλατο (European Spruce).
2)      Για πλάτη  και πλαϊνά – Ροδόξυλο (Rosewood), σφένδαμο (Maple)  και κυπάρισσο (Cypress) .
3)      Για μπράτσο – Κέδρο(Cedar).
4)      Για ταστιέρα – Έβενο(Ebony).
5)      Για καβαλάρη – Ροδόξυλο( Rosewood).

·         ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΜΗΚΟΣ ΧΟΡΔΗΣ – ΚΛΙΜΑΚΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ (SCALE LENGTH)

      650 χιλιοστά στις καλύτερες κιθάρες του.

·         ΠΑΧΟΣ ΑΡΜΟΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ( SOUNDBOARD THICKNESS)

2.5  χιλιοστά στην κεντρική περιοχή.
1.4 χιλιοστά περιμετρικά.

·         ΠΑΧΟΣ ΠΛΑΤΗΣ (BACK THICKNESS)

   Έως 2.2 χιλιοστά στην κεντρική περιοχή.

   Η Ισπανική μέθοδος κατασκευής κλασσικής κιθάρας, περιλαμβάνει ένα σύνολο παραδοσιακών τεχνικών και αποτελεί την κορυφαία επιλογή των μεγαλύτερων κατασκευαστών σε ολόκληρο τον κόσμο. Μήπως τελικά η πίστη στην παράδοση και η εφαρμογή των «κανόνων» που την διέπουν οδηγεί στην κατασκευή εξαιρετικών μουσικών οργάνων;

   Ποια είναι η γνώμη σας για τη Ελληνική παραδοσιακή Οργανοποιία;

   Περιμένω τα σχόλια σας,να είστε όλες και όλοι καλά και χρόνια πολλά για την αυριανή Εθνική μας Επέτειο.

Παρασκευή, 11 Μαρτίου 2011

Το χαμόγελο στη σκέψη του υάκινθου.

Καλησπέρα σας ,

   Σήμερα σας παρουσιάζω, ένα αφιέρωμα, σε μία σπουδαία καλλιτέχνιδα που ξέρει αφενός με τα χρώματα στον καμβά της να δημιουργεί έργα μοναδικά και αφετέρου με τα χρώματα, του λόγου της, να ταξιδεύει εκείνους που διαβάζουν την ποίηση της σε όμορφους, ονειρικούς λειμώνες, μιλάω για την    Γεωργία Σπ. Αναστασίου, ένα πολύπλευρο ταλέντο αλλά πάνω απ' όλα μια ευαίσθητη ψυχή και ένας άνθρωπος με ήθος και αγάπη για την ζωή.

   Η Γεωργία Σπ.Αναστασίου γεννήθηκε στην Αθήνα,μετά την αποπεράτωση των εγκυκλίων σπουδών της ξεκινά το μεγάλο της ταξίδι στην τέχνη σπουδάζοντας σκηνογραφία και γραφικές τέχνες στην σχολή Βακαλό, η Γεωργία αριστεύει σε ό,τι κάνει, η μεγάλη της αγάπη για την ζωγραφική την οδηγεί στην Ιταλία όπου εκεί μαθητεύει και μαθαίνει πολλά μυστικά της τέχνης, δίπλα στον ζωγράφο Mario Russo.

   Επιστρέφει στην Ελλάδα και συνεχίζει τις σπουδές της στην σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Σταυράκου, ενδυματολογία και σκηνογραφία. Δεν μένει όμως μόνο στις σπουδές, ασχολείται με την ζωγραφική και την Αγιογραφία, γράφει ποίηση και φωτογραφίζει το χώρο με την δική της εικαστική ματιά, εργάζεται στην τηλεόραση ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος όπως επίσης και στο θέατρο, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Σκιτσάρει και σχεδιάζει, ενώ έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις (Έναστρον,Παρνασσός, αίθουσα τέχνης Πάρκου Ελευθερίας).

   Έχει διεξάγει ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής στην Χώρα και Καρδάμυλα Χίου. Πολλά από τα σκίτσα της και τα σχέδια της έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά: Ποπ & Ροκ, Ταρ, Ποντίκι, Τα Νέα, Ελευθεροτυπία, Απογευματινή, Υγρά Νέα, Θαλάσσια Σπορ κ.α.

   Η Γεωργία Σπ. Αναστασίου είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λόγου και Τέχνης.

{Ένα μικρό δείγμα από την τέχνη της Γεωργίας, αφιερωμένο σε όσες και σε όσους αγαπούν την ποίηση}

ΤΟΥ ΚΗΠΟΥ ΜΟΥ Η ΑΓΚΑΛΙΑ

Αόρατο χέρι έβαψε
τριανταφυλλί τον ουρανό!
Σκόρπισε άγρια κυκλάμινα,
θάλασσα δρόσισε τον καημό!
Της νύχτας πριγκιπόπουλο
Τ΄ ολόγιομο φεγγάρι…
Εσύ με όλα τα καλά
στον κήπο μου σαν μπήκες,
μ ΄έσφιξες πάνω σου απαλά,
με φίλησες και ευχήθηκες
του κόσμου όλα τ’ αγαθά
να έρθουν στην ζωή μου!
Σ΄ ευχαριστώ που άνθισες
στου κήπου μου την αγκαλιά,
μ’ άνθη κι αρώματα
μ’ Αγγελικά καμώματα,
φιλιά πολλά σε σένα
και χρόνια σου πολλά.




ΠΑΝΔΑΙΣΙΑ

Ένα χαμόγελο
λίκνισε τις άκρες των χειλιών.
Ένα δάκρυ
πότισε τις άκρες των ματιών.
Πάσχισαν τα χέρια
Ψυχή να ζωγραφίσουν...
Ανέμισαν όλα χαρμόσυνα,
μια μελωδία
στόλισε τη θεσπέσια πανδαισία!
Ένα καράβι συναισθήματα
 ταξίδι ξεκίνησε ερωτικό.


   Το βιβλίο με την ποιητική συλλογή της Γεωργίας Αναστασίου-Εκδόσεις δημιουργία. Με 85 ποιήματα.

Ποιητική συλλογή Γεωργίας Αναστασίου

   Γεωργία μου να είσαι πάντα καλά και να μη χάσεις ποτέ  το υπέροχο χαμόγελο σου!!!

Φίλες και φίλοι καλό Σαββατοκύριακο,τα λέμε σύντομα...

Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011

Τεχνικό σχέδιο για οργανοποιούς. Βασικά εισαγωγικά στοιχεία - Μάθημα (1).

    Στην σημερινή ανάρτηση θα αναλυθούν τα παρακάτω θέματα:


·         Εισαγωγή στο τεχνικό σχέδιο-Ορισμός της έννοιας του τεχνικού σχεδίου.
·         Δύο βασικές ικανότητες που πρέπει να αναπτύξετε.
·         Γνωριμία με τα υλικά και τα όργανα σχεδίασης.
·         Χαρτί σχεδίου-διαστάσεις.
·         Μολύβια σχεδίου γραφίτη.
·         Κανόνας του σχεδιαστή.
·         Τρίγωνο του σχεδιαστή.
·         Εισαγωγή στο σχέδιο εγχόρδων μουσικών οργάνων.            

 
    Φίλες και φίλοι σήμερα θα μελετήσουμε μια ποικιλία θεμάτων που σχετίζονται με το τεχνικό σχέδιο. Από την προηγούμενη ανάρτηση έλαβα μηνύματα και σχόλια που δείχνουν το ενδιαφέρον σας για αυτήν την υπέροχη τέχνη αλλά και γενικότερα για τον Ελληνικό λαϊκό μας πολιτισμό. Επίσης σε πολλά σχόλια βλέπω πως πολλοί φίλοι της οργανοποιίας ζητούν πληροφορίες για την σχεδίαση μουσικών οργάνων. Με την σημερινή λοιπόν ανάρτηση ξεκινάμε μια καινούργια κατηγορία που φέρει τον τίτλο « Τεχνικό σχέδιο για Οργανοποιούς». Σε αυτήν την κατηγορία θα συζητάμε αυτό το πολύ σπουδαίο θέμα και θα βρίσκετε πληροφορίες, συμβουλές, καθώς και πολλές χρήσιμες γνώσεις για να σας βοηθήσω όσο μπορώ.

    Θέλω να υπενθυμίσω στους φίλους της ερασιτεχνικής οργανοποιίας, για όσους έχουν ήδη εμπειρία σε θέματα οργανοκατασκεών να συμμετέχουν και με τις δικές τους απόψεις-εμπειρίες στον χώρο σχολίων και συζήτησης ,για να μπορούμε να επικοινωνούμε και να ανταλλάσουμε απόψεις για τα θέματα που μας ενδιαφέρουν. Όποιος φίλος ή όποια φίλη του ιστολογίου γνωρίζει και άλλες μεθόδους σχεδίασης, θα ήταν πολύ καλό, να τις αναφέρει, ώστε να προσφέρουμε όλοι μας ένα λιθαράκι στην αξιοθαύμαστη και ανυπέρβλητη τέχνη της οργανοποιίας και κυρίως για την διάσωση της ως μια παραδοσιακή τέχνη που πρέπει να παραμείνει ζωντανή!

Εισαγωγή στο τεχνικό σχέδιο-Ορισμός της έννοιας του τεχνικού σχεδίου.

    Θα ξεκινήσουμε με ένα παράδειγμα από την τέχνη μας που θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε την έννοια του τεχνικού σχεδίου. Ας υποθέσουμε πως έχουμε δύο ανθρώπους, τον Α και τον Β. Ο Α έχει κατασκευάσει ένα πολύ όμορφο μουσικό όργανο και ο Β ζητά στον Α να του περιγράψει τον τρόπο κατασκευής του μουσικού οργάνου γιατί επιθυμεί και ο ίδιος να κατασκευάσει ένα παρόμοιο. Ο Α ξεκινάει να περιγράφει την διαδικασία κατασκευής του μουσικού οργάνου με κάθε λεπτομέρεια, βήμα-βήμα που λέμε, δεν αφήνει κανένα περιγραφικό κενό!

    Ο Β τελικά παρόλο που έχει την πεποίθηση ότι είναι σε θέση να κατασκευάσει το όργανο αυτό τελικά αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες, ανακαλύπτει  πως υπάρχουν λεπτομέρειες που δεν έχει καταλάβει. Ο λόγος είναι πολύ απλός: Όσο λεπτομερής και να υπάρξει ο Α στην περιγραφή του, όσο άριστος χειριστής του λόγου (προφορικού και γραπτού) να είναι πάντα θα υπάρχουν σημεία που θα παραμένουν «σκοτεινά» και δεν θα μπορούν να εκφραστούν με τον λόγο.

    Από το παραπάνω απλό παράδειγμα που μπορεί να έχει τύχει σε όλους μας, με τον έναν ή άλλο τρόπο ,καταλαβαίνουμε πως χρειαζόμαστε έναν διαφορετικό τρόπο για να περιγράψουμε τα πάσης φύσεως ανθρώπινα δημιουργήματα και κυρίως τα τεχνικά έργα, αυτός ο τρόπος λοιπόν είναι το τεχνικό σχέδιο.

    Το σχέδιο λοιπόν θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι μια μέθοδος με την οποία παρουσιάζουμε στο χαρτί την μορφή ενός αντικειμένου ,με όλες εκείνες τις λεπτομέρειες που αφενός μας δίνουν την δυνατότητα να αποκτήσουμε μιαν σφαιρική αντίληψη του αντικειμένου και εφόσον έχουμε και τις ανάλογες δεξιότητες να προχωρήσουμε και στην κατασκευή του.

    Ένα  ολοκληρωμένο όμως τεχνικό σχέδιο δεν είναι μόνο μια «φωτογραφία» της μορφής του αντικειμένου αλλά περιλαμβάνει επιπλέον στοιχεία που θα αναλύσουμε όμως εν καιρώ.


Δύο βασικές ικανότητες που πρέπει να αναπτύξετε.

    Έχω ακούσει ανθρώπους να λένε… «Εγώ δεν μπορώ να σχεδιάσω ούτε μια ευθεία γραμμή», η γνώμη μου είναι πως όλοι μπορούν να σχεδιάσουν, απλά τους λείπει η αυτοπεποίθηση.Σε αυτό το σημείο θα σας δώσω δύο συμβουλές που πραγματικά «δουλεύουν»:

§  Παρατηρείστε το αντικείμενο που θέλετε να σχεδιάσετε, μάθετε να χρησιμοποιείτε σωστά την όραση σας, αποτυπώστε στο μυαλό σας  και οραματιστείτε αυτό που θέλετε να σχεδιάσετε, αυτό είναι το πρώτο βήμα, η παρατήρηση και ο οραματισμός του έργου.
§  Οδηγείστε την ματιά σας μέσα στην σύνθεση του θέματος σας, αναλύστε το αντικείμενο σε απλά γεωμετρικά σχήματα και εδώ ξεκινάει η πρακτική πλευρά του σχεδίου. Διατηρείστε τις αναλογίες του αληθινού αντικειμένου και αποτυπώστε το στο χαρτί. Τα παραπάνω στοιχεία θα γίνουν πλήρως κατανοητά με το πέρασμα του χρόνου, προς το παρόν ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.


Υλικά και όργανα του σχεδιαστή.

    Σε αυτήν την  ενότητα θα αναλύονται τα συνήθη υλικά και όργανα που χρειαζόμαστε για να ασχοληθούμε  με το σχέδιο σαν χομπίστες οργανοποιοί. Ένας καλός σχεδιαστής πρέπει να γνωρίσει τα υλικά και τα όργανα σχεδίασης, τον χειρισμό και την συντήρηση τους ώστε να μπορεί να κάνει την δουλειά του με άνεση και ευχαρίστηση. Σήμερα θα μιλήσουμε για το χαρτί σχεδίου, τα μολύβια σχεδίου, τον κανόνα και το τρίγωνο του σχεδιαστή.

Χαρτί σχεδίου.

      Τα σχέδια γίνονται σε χαρτί σχεδίου που μπορούμε να προμηθευτούμε από καταστήματα με είδη σχεδίου και ζωγραφικής. Να αγοράζουμε πάντα καλής ποιότητας χαρτί λευκού χρώματος για να μπορούμε να απεικονίζουμε τα αντικείμενα του σχεδίου μας με την δυνατότερη ευκρίνεια. Το χαρτί σχεδίου είναι διαθέσιμο σε ρολά είτε σε φύλλα, με διαστάσεις που καθορίζονται από το διεθνές πρότυπο DIN 476.Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε όλες τις διαστάσεις χαρτιού σχεδίου σύμφωνα με το προαναφερθέν διεθνές σύστημα DIN 476. ( Οι διαστάσεις σε χιλιοστά- mm).

Μέγεθος χαρτιού
Άκοπο φύλλο
Έτοιμο φύλλο
4Αο
1720 Χ 2420
1682 Χ 2378
2Αο
1230 Χ 1720
1189 Χ 1682
Αο
880 Χ 1230
841 Χ 1189
Α1
625 Χ 880
594 Χ 841
Α2
450 Χ 625
420 Χ 594
Α3
330 Χ 450
297 Χ 420
Α4
240 Χ 330
210 Χ 297
Α5
165 Χ 240
148 Χ 210
Α6
120 Χ 165
105 Χ 148


Μολύβια σχεδίου.

    Συνήθως ένα τεχνικό σχέδιο ξεκινάει με την χρήση μολυβιού γραφίτη και μετά γίνεται χρήση μελάνης. Τα μολύβια γραφίτη αποτελούνται από ένα ξύλινο περίβλημα και έναν κεντρικό πυρήνα γραφίτη. Τα μολύβια γραφίτη μπορούμε να τα προμηθευτούμε είτε από καταστήματα σχεδίου και ζωγραφικής είτε από βιβλιοχαρτοπωλεία.

    Το σημαντικότερο στοιχείο  ενός μολυβιού σχεδίου είναι ο βαθμός σκληρότητας του, τον οποίο μπορούμε εύκολα να πληροφορηθούμε διαβάζοντας στο επάνω μέρος του μολυβιού έναν κωδικό που αποτελείται από έναν αριθμό και ένα γράμμα για παράδειγμα: 2H, 5B,HB κλπ. Σε γενικές γραμμές τα μολύβια της σειράς B κυμαίνονται από πολύ μαλακά έως μαλακά, τα  μολύβια H  από σκληρά έως εξαιρετικά πολύ σκληρά, το HB και το F  είναι μέσης σκληρότητας.


Κανόνας του σχεδιαστή- τρίγωνο του σχεδιαστή.

    Ο κανόνας και το τρίγωνο είναι τα βασικότερα όργανα σχεδίασης, κατασκευάζονται από ποικιλία υλικών όπως πλαστικό,ξύλο ή και μέταλλο. Οι κανόνες φέρουν διαιρέσεις σε εκατοστόμετρα (cm) και σε χιλιοστόμετρα(mm), τους βρίσκουμε δε σε διάφορα μήκη 20-50 ή και παραπάνω εκατοστά.

Χρήση κανόνων.

    Με τους κανόνες μπορούμε να μετρήσουμε μήκη και να σχεδιάσουμε γραμμές ή να μεταφέρουμε μήκη επάνω στο σχέδιο. Για την χάραξη γραμμών καλύτερα να κάνουμε χρήση κανόνων χωρίς βαθμονόμηση για να μην φθείρουμε τις διαιρέσεις που φέρουν στην επιφάνεια τους, οι κανόνες χωρίς βαθμονόμηση ονομάζονται και χάρακες.


Το τρίγωνο του σχεδιαστή.

    Δύο είναι τα κυριότερα τρίγωνα που χρησιμοποιούμε στο τεχνικό σχέδιο α) το τρίγωνο των 45 μοιρών και β)το τρίγωνο των 60 μοιρών. Το τρίγωνο των 45 μοιρών έχει μια ορθή γωνία και δύο οξείες γωνίες των 45 μοιρών έκαστη. Το τρίγωνο των 60 μοιρών έχει μια ορθή γωνία, μία 60 μοιρών και μία 30 μοιρών. Τα τρίγωνα τα χρησιμοποιούμε για την σχεδίαση παράλληλων και κάθετων ευθειών ή ευθειών που σχηματίζουν γωνία. Για την σωστή χρήση των τριγώνων ισχύουν αυτά που αναφέραμε για τους κανόνες. Δείτε στην παρακάτω φωτογραφία τα υλικά και τα όργανα του σχεδιαστή που αναλύσαμε.

Υλικά σχεδίου
Μερικά υλικά σχεδίου.

 Εισαγωγή στην σχεδίαση  εγχόρδων μουσικών οργάνων.

    Από  την αρχή πρέπει να διευκρινίσουμε πως για να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα στην γεωμετρική σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου μας είναι απαραίτητη η πρακτική εξάσκηση με ποικιλία ασκήσεων, οι ασκήσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν: χάραξη ποικιλίας γραμμών(οριζόντιες, κάθετες, παράλληλες, με κλίση, χάραξη κύκλων και ελλείψεων, καμπύλων γραμμών, τόξων κύκλου και διάφορα άλλα γεωμετρικά στοιχεία)... Βοηθός μας σε αυτήν την προσπάθεια πρέπει να είναι η Γεωμετρία.

    Όλα τα παραπάνω θα αναλυθούν εν καιρώ ωστόσο όσοι ενδιαφέρεστε για την γεωμετρική σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου σας προτείνω να μελετήσετε βιβλία γεωμετρίας που πιθανόν να έχετε στην βιβλιοθήκη σας από τα σχολικά σας χρόνια.

    Από την πλευρά μου, μιας και στο σχολείο είχα ιδιαίτερη κλίση στο μάθημα της γεωμετρίας, θα προσπαθήσω να σας μεταφέρω τις γνώσεις μου όσο πιο απλά γίνεται και πάντα με τον πιο πρακτικό τρόπο.
    Επειδή έλαβα σχόλια από φίλους του ιστολογίου και πολλά μηνύματα που ζητούν πληροφορίες σχετικά με την σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου ,σε αυτήν την πρώτη επαφή  με τον κόσμο του σχεδίου μελετήστε τα παρακάτω:


§  Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεθόδων σχεδίασης μουσικών οργάνων, οι περισσότερες βασίζονται σε γεωμετρικούς κανόνες.
§  Οι οργανοποιοί που δεν γνωρίζουν γεωμετρία το αντισταθμίζουν με την πολύ μεγάλη εμπειρία τους και την ικανότητα που έχουν αποκτήσει να δουλεύουν με το «μάτι».
§  Πριν θελήσετε να σχεδιάσετε ένα μουσικό όργανο, βρείτε ένα αληθινό  και παρατηρήστε το όσο πιο προσεκτικά μπορείτε. Εάν έχετε την δυνατότητα να δείτε από κοντά ποικιλία ομοειδών μουσικών οργάνων κάντε συγκρίσεις στα μεγέθη και στις αναλογίες τους.
§  Στην Ελληνική παραδοσιακή οργανοποιία υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία μεγεθών  σε όλα σχεδόν τα όργανα, έτσι βρίσκουμε λαούτα, ταμπουράδες, μπουζούκια, τζουράδες, μπαγλαμάδες, λύρες με μεγαλύτερα ή μικρότερα σκάφη, βαθύτερα ή ρηχότερα, διαφορές στις διαστάσεις και στις κλίμακες, όργανα με ίσια καπάκια, με κυρτά καπάκια, όργανα με τσάκιση στο καπάκι ή χωρίς, αχλαδόσχημα ηχεία, αμυγδαλόσχημα ή ωοειδή. Όλα αυτά αποδεικνύουν την ζωντάνια και την φρεσκάδα της Ελληνικής παραδοσιακής οργανοποιίας. Αυτός ο πλουραλισμός μεγεθών και διαστάσεων στις φόρμες των μουσικών οργάνων σημαίνει επιπλέον πως η κατασκευή ενός μουσικού οργάνου δεν χρειάζεται απαραιτήτως να περνάει από μια πολύ αυστηρή γεωμετρική σκοπιά, πιστεύω πως η γεωμετρία είναι απαραίτητη για να έχουμε μια αρμονική μορφή μουσικού οργάνου, από την άλλη όμως πλευρά, να υπάρχει και η ελευθερία στο να μπορεί ο καλλιτέχνης να δημιουργεί και αυτό που έχει φανταστεί χωρίς η γεωμετρία να αποτελεί τροχοπέδη.  


Βήματα για μια επιτυχημένη σχεδίαση ενός μουσικού οργάνου.

1.      Επιλέγουμε την κλίμακα κατασκευής του οργάνου δηλαδή το μήκος που πρέπει να έχει η χορδή από το ύψος του μικρού καβαλάρη(προσκέφαλου) μέχρι τον μεγάλο καβαλάρη. Πρακτική γνώση: Η συχνότητα μιας χορδής που δονείται είναι αντιστρόφως ανάλογη με το μήκος της, αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι μικρότερου μήκους κλίμακες κατασκευής θα παράγουν πιο οξύ ήχο δηλαδή το μουσικό μας όργανο θα είναι πιο πρίμο ,ενώ όσο μεγαλύτερη είναι η κλίμακα το όργανο θα ενισχύει τις χαμηλότερες συχνότητες δηλαδή θα είναι πιο μπάσο.
2.      Επιλέγουμε τις διαστάσεις του μπράτσου και τον αριθμό των τάστων. Πρακτική γνώση: Τα πολύ χοντρά μπράτσα κάνουν το όργανο δύσχρηστο και βαρύ ,αντίθετα τα πολύ λεπτά κινδυνεύουν να σκεβρώσουν από την τάση των χορδών, η λύση- συνδυασμός σκληρών και μαλακών ξύλων δίνουν μικρότερου πάχους μπράτσα με μεγαλύτερη αντοχή στο σκέβρωμα.
3.      Υπολογίζουμε το ύψος του καβαλάρη γιατί αυτό θα καθορίσει και την ανάλογη γωνία του μπράτσου.
4.      Υπολογίζουμε την γωνία της κεφαλής του οργάνου. Πρακτική γνώση: Μια πολύ μεγάλη κλίση της κεφαλής μπορεί να σκεβρώσει το μπράτσο.
5.      Υπολογίζουμε τις διαστάσεις του ηχητικού κιβωτίου(σκάφους).Πρακτική γνώση: Μεγάλα σκάφη δίνουν πιο μπάσο ήχο, μικρότερα σκάφη πιο πρίμο.
6.      Δεσίματα οργάνου, κλίσεις καπακιού, τοποθέτηση καμαριών, πάχος τοιχώματος ηχείου, διάμετρος στομίου, βερνικώσεις  και άλλα σημαντικά στοιχεία επηρεάζουν το ηχόχρωμα του οργάνου.
7.      Η αρμονική τράπεζα είναι το άλφα και το ωμέγα για την ηχητική απόδοση του οργάνου.

    Φίλες και φίλοι όλα τα παραπάνω θα αναλυθούν πιο διεξοδικά σε επόμενες αναρτήσεις, ελπίζω οι πληροφορίες που διαβάσατε να σας βοηθήσουν και να φανούν χρήσιμες στις προσπάθειες σας για την κατασκευή του αγαπημένου σας μουσικού οργάνου. Σε επόμενη ανάρτηση στην κατηγορία «Τεχνικό σχέδιο για οργανοποιούς θα μιλήσουμε εκτός των άλλων και για το πώς σχεδιάζουμε τις βασικές γραμμές ενός εγχόρδου και θα ξεκινήσουμε από το σκάφος του. Αναμένω και τις δικές σας απόψεις στο θέμα του σχεδίου.  Τα χαιρετίσματα μου στον φίλο bleko που βλέπω πως ενδιαφέρεται για αυτήν την πολύ όμορφη τέχνη και φυσικά σε όλες τις φίλες και τους φίλους του Luthier School...  Καλά να περνάτε...